Vuurwerkboot toch naar Antwerpen
Rotterdam loopt toch de aanloop van een schip mis met aan boord 22 ton netto explosief gewicht aan vuurwerk.
Koortsachtig overleg tussen gemeente, havenbedrijf en ministerie leverde donderdag, na een eerdere weigering, alsnog toestemming om de haven binnen te lopen op. Maar de rederij besloot vrijdag het schip naar Antwerpen te laten gaan, en Rotterdam over te slaan.
Vrijdagmiddag maakte directeur R. van Beest van rederijkantoor China Shipping bekend dat de rederij toch heeft besloten dat de Trade Cosmos naar Antwerpen gaat. Dat was eigenlijk vorige week al besloten toen de eerste keer toestemming werd geweigerd, en die kwam nu eigenlijk te laat, aldus Van Beest.
Sinds de ramp in Enschede is het nagenoeg onmogelijk zeeschepen met vuurwerk aan boord, of het bestemd is voor Nederland of niet, de haven van Rotterdam binnen te laten lopen. Elk vuurwerk wordt ingedeeld als te behoren tot de hoogste klasse en dat mag slechts in zeer beperkte hoeveelheden op een klein aantal plaatsen op land of op een schip aanwezig zijn.
Twee weken geleden werden twee directeuren van Uniport en de kapitein van het schip Northern Dignity aangehouden omdat die zonder toestemming de Waalhaven was binnengelopen. Het schip had 34 ton netto explosief gewicht aan vuurwerk aan boord, bestemd voor Felixstowe. Door dit incident kwam het probleem hoog op de Rotterdamse agenda te staan.
Rotterdam wil dat het weer mogelijk wordt voor zeeschepen met vuurwerk de haven binnen te lopen. Daarover is op 17 juni overleg op het ministerie. In de tussentijd moet er een standaard-ontheffingenbeleid komen. Op grond van gewijzigde inzichten verleende het ministerie inderdaad de Tarade Comsos alsnog toestemming.
Volgens Van Beest is dat voor de rederij te laat gekomen. „Men heeft wel gezegd blij te zijn dat de inzichten gewijzigd zijn, en dat de rederij in de toekomst wel van plan is Rotterdam aan te lopen.” Havenwethouder Van Sluis vindt het „erg jammer” dat de rederij alsnog besloten heeft naar Antwerpen te gaan. „Het toont aan dat het ontzettend nodig is dat er snel overleg komt met het ministerie over een structurele oplossing”, aldus zijn woordvoerder. Van Sluis zegt „hoopvol” te zijn over de uitslag van dat overleg.
„Daar brengen we dan wel in dat het ministerie inmiddels al weer besloten heeft dat het ook containers met vuurwerk bestemd voor Hamburg in Rotterdam wil controleren. Dat werkt dan weer contraproductief”, aldus Uniport-directeur H. Vervat. „De Duitsers hebben daar ook niet om gevraagd en kunnen dat best zelf.”