Peijs bereid tot oprichting centrale verkeersleiding spoor
DEN HAAG (ANP) – Minister Peijs van Verkeer ziet wel wat in een overkoepelend verkeersleidingscentrum voor het spoor. Dit moet chaos bij omvangrijke storingen op het spoor, zoals die van afgelopen vrijdag, in de toekomst voorkomen. Zo’n centrum kan de regie over de treinenloop overnemen bij problemen in een regionaal verkeersleidingcentrum.
Spoorbeheerder ProRail onderzoekt plannen hiervoor in opdracht van Peijs en rapporteert daarover eind deze maand. Mits zo’n systeem technisch en financieel haalbaar is, wil de minister dat versneld invoeren. Zij wil daarvoor geld dat is bestemd voor aanleg van wegen overhevelen. De CDA–bewindsvrouw kondigde dit dinsdag aan in de Tweede Kamer.De Kamer had Peijs opgetrommeld na de stroomstoring van vrijdagavond, waardoor tienduizenden treinreizigers in de wijde omgeving van Utrecht uren vertraging opliepen.
Volgens SP–Kamerlid Gerkens is zo’n landelijk centrum na een reeks van incidenten rond het verkeersleidingscentrum in het knooppunt Utrecht hoognodig. Volgens de SP’ster waren er vroeger veel posten met verkeersleiding. Nu dat er minder zijn, zijn de gevolgen en de werkdruk voor het personeel in haar ogen onacceptabel groot.
Ook de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail werken aan maatregelen om de pijn van grote storingen te verzachten. De opvang van treinreizigers moet beter en de reizigers moeten meer informatie krijgen. Als de storing verholpen is, moet bovendien de treinenloop sneller op gang komen. De NS overlegt met ProRail over te nemen maatregelen. NS–topman Aad Veenman gaat deze week nog praten met zijn collega bij ProRail.
De gestrande reizigers tastten vrijdag lange tijd in het duister over de oorzaken van de vertraging, omdat de omroepinstallatie het niet deed. „Daar waren klachten over”, zei een NS–woordvoerder dinsdag. „We moeten onze klanten beter informeren”, voegde hij daaraan toe. Wel benadrukte hij dat het zelden tot nooit is voorgekomen dat ook het omroepsysteem uitviel. „We konden ook gewoon niet communiceren”.
Als een storing verholpen is, duurt het vaak nog uren voordat het treinverkeer weer volgens de dienstregeling rijdt. De treinen, machinisten en conducteurs bevinden zich namelijk op plekken waar ze niet horen te zijn. En de NS heeft geen „honderden mensen” achter de hand om op zo’n moment in te zetten, aldus de zegsman. Het spoorbedrijf werkt samen met ProRail aan maatregelen om dit „logistieke probleem” op te lossen.
Treinreizigers kunnen een deel van de kosten van hun treinkaartje verhalen op de NS. De vervoerder verwacht deze week duizenden aanvragen binnen te krijgen. Omdat de storing de verantwoordelijkheid van ProRail was, moet de spoorbeheerder de helft van het totale bedrag betalen dat aan de reizigers wordt uitgekeerd.