Inspectie kraakt distributiesystemen medicijnen
De geautomatiseerde systemen waarmee apotheken in pakketjes medicijnen leveren aan patiënten in verpleeginstellingen, zijn niet veilig.
Vooral patiënten die verschillende geneesmiddelen gebruiken lopen het risico dat zij niet de juiste middelen, mogelijk verontreinigde of verlopen medicijnen krijgen.
Dat constateert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in een rapport over deze distributiesystemen (GDS), dat vrijdag is gepubliceerd. Ongelukken zijn er voorzover bekend nog niet door gebeurd. De inspectie heeft het onderzoek preventief verricht, omdat het gebruik van deze systemen in apotheken sterk toeneemt.
Het distributiesysteem is ontwikkeld om het voor gebruikers juist makkelijker te maken om medicijnen te krijgen. De apotheken leveren via het systeem vaak aan verpleeg- en verzorgingshuizen, waarbij per patiënt een pakketje met benodigde medicijnen wordt klaargemaakt. Voorheen gebeurde dat handmatig. De nieuwe systemen worden gemaakt door de firma’s Baxter, Tosho en Hyupshin.
Op zich is de inspectie niet tegen de systemen maar ze wijst de fabrikanten en apotheken op een flink aantal tekortkomingen omtrent de kwaliteitseisen in het systeem. Zo hebben GDS-apothekers geen opleiding gehad om met het systeem te werken, ontbreekt er een risico-analyse, is er geen eenduidige richtlijn en delen de apotheken de informatie over het systeem niet met elkaar.
Ook de documentatie van de producten is onoverzichtelijk en zijn er geen goede gegevens over de houdbaarheid van de niet-verpakte producten. Bovendien krijgen de patiënten de medicijnen uiteindelijk zonder dat daarvoor als laatste controle door een behandelaar wordt ondertekend. De inspectie vindt dat de betrokken partijen zelf verbeteringen moeten aanbrengen in de aangetoonde gebreken.