Geen problemen bij boetebeleid NS
UTRECHT (ANP) - Het nieuwe boetebeleid van de Nederlandse Spoorwegen heeft nog nauwelijks problemen opgeleverd.
Op zaterdag, de eerste dag van het nieuwe systeem, moesten treinconducteurs vijftig keer mobiele controleploegen om assistentie vragen.Een woordvoerder van de NS zei zondag dat dat aantal niet anders was dan de afgelopen weekeinden. Van het aantal boetes dat is uitgeschreven, kon hij geen schatting geven.
De conducteurs vragen pas om assistentie van de speciale teams als treinreizigers lastig worden omdat ze een boete krijgen. Bij de vijftig gevallen waarin om assistentie werd gevraagd, ging het vooral om personen die zich niet konden legitimeren of direct uitstel van betaling wilden.
Sinds zaterdag is het niet langer mogelijk in de trein bij de conducteur een kaartje te kopen. Als iemand zonder geldige reden geen kaartje heeft, moet hij een boete van 35 euro plus de ritprijs betalen.
Als iemand wel een geldige reden heeft om zonder kaartje te reizen, scheldt de NS achteraf de boete kwijt. Voor 1 oktober konden reizigers nog bij de conducteur in de trein een kaartje tegen een hoger tarief kopen.
Vakbonden en consumentenorganisaties vrezen dat voortaan onschuldige reizigers op de bon worden geslingerd. Iemand die zich vooraf bij de conducteur meldt, is in hun ogen geen zwartrijder. Ze willen dat de conducteur beoordeelt of iemand een boete verdient of niet. De NS wil dat besluit echter niet aan de conducteur overlaten. Wel kan hij een aantekening maken of iemand een geldige reden had om geen kaartje bij zich te hebben. De klantenservice van de NS hakt dan de knoop door.
Het spoorbedrijf wil met het nieuwe boetebeleid de zwartrijders aanpakken. De NS verwacht dagelijks tussen 4000 en 6000 minder zwartrijders in de treinen, een afname van 20 procent.