„Inspectie luchtvaart schiet tekort”
DEN HAAG (ANP) – De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) is door bezuinigingen en reorganisaties onvoldoende in staat de veiligheid van het vliegverkeer op Schiphol goed te controleren. Daardoor kunnen de inspecteurs niet goed vaststellen of een vliegtuig de lucht in kan.
Dat staat in een onderzoek naar de veiligheid op de luchthaven, waaruit NRC Handelsblad zaterdag citeert. Het rapport is opgesteld in opdracht van de Veiligheidsadviescommissie Schiphol en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Door een tekort aan mensen en reorganisaties dreigt de deskundigheid van de medewerkers van de inspectie in het geding te komen. De IVW controleert volgens het rapport te weinig vliegtuigen om echt de veiligheid te kunnen verbeteren.De overheid zou op te grote afstand staan en veiligheidscontroles te veel aan de luchtvaartsector zelf overlaten. Geen succes, is de conclusie, want niet alle maatschappijen kunnen die verantwoordelijkheid aan. De toezichthouders kijken te veel naar de manier van werken bij luchtvaartmaatschappijen, maar controleren niet hoe veilig de vluchten in werkelijkheid zijn.
Het ministerie zegt dat hetzelfde onderzoeksrapport ook concludeert dat de veiligheid op Schiphol niet in het geding is. De overheid was al bezig om de touwtjes strakker aan te halen. In april heeft de Tweede Kamer nog tientallen voornemens ontvangen om de veiligheid van het Nederlandse vliegverkeer verder te vergroten.
Volgens een woordvoeder van het ministerie hebben de onderzoekers met „een oude bril" naar het overheidstoezicht op de luchtvaartveiligheid gekeken, waarbij ook vroegere werknemers van de Rijksluchtvaartdienst, de voorloper van de IVW, aan het woord kwamen. Het ministerie erkent dat met het vertrek van oudere werknemers gaten zijn gevallen in de expertise, maar het werkt eraan die te vullen.
Op het verwijt dat de overheid te veel van afstand toeziet, zegt het ministerie dat de vijtien inspecteurs eerst kijken hoe maatschappijen hun zaakjes op papier voor elkaar hebben. Zo kunnen ze de bedrijven waar het veiligheidsbeleid lijkt te rammelen, aan strengere inspecties onderwerpen.