EVO: 80 kilometer in hele Randstad
DEN HAAG - De verladersorganisatie EVO pleit voor een lagere maximumsnelheid in de gehele Randstad tijdens de spits. Minister Peijs van Verkeer voert op vier trajecten per 1 november een 80-kilometerlimiet in.
EVO-topman D. van den Broek Humphreij vroeg de minister donderdag waarom deze snelheidsverlaging tot die stukken snelweg rond de vier grote steden wordt beperkt. Een maximumsnelheid van 80 of 90 kilometer per uur in de hele Randstad leidt volgens hem tot homogenere snelheden. „Het bevordert de doorstroming en heeft een positief effect op de uitstoot van uitlaatgassen. Maar ook de luchtkwaliteit verbetert er direct door”, aldus de EVO-voorman, die sprak op een congres over dit milieuonderwerp in Den Haag.Het kabinet trekt honderden miljoenen uit om de Europese normen voor schone lucht te halen. Op dit moment liggen tal van bouwprojecten stil of zijn afgeblazen omdat de lucht te vuil is.
De snelheidsbeperkingen in de Randstad van minister Peijs zijn ook Milieudefensie te mager. De vereniging begon gisteren een kort geding om te proberen de bewindsvrouw te dwingen tot een 80-kilometerlimiet op ruim 200 kilometer snelweg.
De EVO, waarbij 30.000 bedrijven zijn aangesloten die zorgen voor 70 procent van de goederen die in Nederland worden vervoerd, hanteert min of meer dezelfde milieuargumenten als Milieudefensie. „Een lagere maximumsnelheid”, stelde Van den Broek Humphreij, „zorgt voor minder uitstoot van fijn stof, doordat er minder slijtage aan banden en wegdek optreedt. Ook leidt een lagere snelheid tot een vermindering van de geluidsoverlast. Het verkeer wordt er veiliger door en zo’n snelheidslimiet zorgt voor betrouwbaardere reistijden. Per saldo zal er tijdwinst ontstaan”, aldus de voorman.
De verladersorganisatie is slecht te spreken over de plannen van steden zoals Amsterdam, Tilburg en Den Haag om het vrachtverkeer te weren of te reduceren. De organisatie typeert ze als paniekvoetbal.
Onder meer Amsterdam wil de luchtkwaliteit verbeteren via milieuzones waar op termijn alleen de schoonste dieselvoertuigen toegelaten worden. Volgens van den Broek Humphreij komt de bevoorrading van de binnenstad daarmee sterk onder druk te staan.
„Als gemeenten milieuzonering allemaal op hun eigen manier invullen, moet het wagenpark van bedrijven aan heel verschillende voorschriften voldoen, terwijl er al honderden verschillende regels voor de bevoorrading van winkels, maar ook cafés, restaurants, scholen en ziekenhuizen bestaan.” Volgens de EVO-voorman wordt het ondernemers „wel heel erg lastig” gemaakt om de schappen elke dag gevuld te krijgen.
Zijn organisatie wil dat gemeenten veel meer inzetten op maatregelen die de doorstroming bevorderen. Er zou naar zijn zeggen veel meer moeten worden ingezet op een betere doorstroming van het verkeer. „Optrekkend en afremmend verkeer veroorzaakt de meeste vervuiling.” Door stoplichten op elkaar af te stemmen, ontstaat een groene golf. Ook het toelaten van vrachtwagens op de busbaan helpt mee.