Beatrix en de koninklijke ontwerpopdrachten
Van ontwerpen voor de gulden tot een nieuw tapijt in het Koninklijk Paleis in Amsterdam: bij de vormgevingsopdrachten van het Koninklijk Huis is koningin Beatrix meestal direct of indirect betrokken geweest.
De vorstin heeft een grote belangstelling voor vormgeving, blijkt uit de uitgave dinsdag van ‘De vorm van het koningschap. 25 jaar ontwerpen voor Beatrix’.
Het boek van het vormgevingsinstituut Premsela belicht de koninklijke producten, diensten en gebouwen vanuit het perspectief van de Oranjes als opdrachtgever en vanuit het perspectief van degenen die de opdracht uitvoerden. Premsela vond het tijd voor een publicatie over de vormgeving rond de monarchie naar aanleiding van het 25–jarig regeringsjubileum van de koningin.
Uit interviews met ontwerpers blijkt de betrokkenheid van de vorstin. Bij de oprichting van het Prins Claus Fonds in 1996 werd grafisch ontwerpster Irma Boom benaderd om een logo te bedenken. Claus legde de resultaten aan zijn vrouw voor. Al vroeg in het proces maakte de majesteit duidelijk dat een afbeelding van de kroon in het logo niet mocht ontbreken. Die kroon moest bovendien een vaste positie krijgen, linksboven, vond de koningin.
Beatrix volgde nauwgezet de ontwerpen voor de postzegels en de munten. Ben Laloua kreeg de opdracht postzegels te ontwerpen voor het 25–jarig regeringsjubileum dit jaar. Direct contact met het hof of de koningin had zij niet. De invloed bleek toen zij de ontwerpen voorlegde aan het Kabinet van de Koningin. Zij kreeg onder meer het verzoek alsnog een beeld van de troonrede in de serie op te nemen, waarbij als voorwaarde gold dat de papieren waaruit de vorstin voorleest, zichtbaar moesten zijn.
Met de ontwerpen voor de gedigitaliseerde portretten op postzegels en de abstracte en industrieel aandoende portretten op de gulden liet Beatrix zien dat ze waarde hecht aan eigenzinnige interpretaties, stelt directeur D. Kuilman van Premsela. „De risico’s die ze daarbij neemt, worden beheerst door de juiste keuze voor ontwerpers", aldus Kuilman in het boek. „Door de combinatie van visie, smaak en zorgvuldigheid heeft Beatrix bijgedragen aan de brede acceptatie van moderne vormgeving door publiek en opdrachtgevers".