Banken beginnen met pinnen via internet
Als het aan vier grote banken ligt, komt er een einde aan de wirwar van betaalmogelijkheden op internet. ABN AMRO, Rabobank, ING en Postbank geven begin oktober het startschot voor iDeal, een gezamenlijk ontwikkeld betalingssysteem dat is gekoppeld aan de internetrekening van hun miljoenen klanten.
„In feite gaat het om pinnen via internet”, zegt Gert Silva, adjunct-directeur betaaldiensten van ABN AMRO, over iDeal. De banken kondigden het initiatief een jaar geleden al met veel tamtam aan. De afgelopen maanden is het volop getest bij webwinkels. „Nu is het klaar voor de grote lancering”, aldus Silva.
Op het hoofdkantoor van ABN AMRO Nederland in de Bijlmer blijkt het systeem stiekem al te werken. Wie een taart bij bijvoorbeeld ABN-klant Gefelicitaart.nl bestelt, krijgt een iDeal-betalingsmogelijkheid aangeboden. Na een keuze uit een van de vier banken komt de klant in de vertrouwde omgeving van zijn internetrekening terecht om het geld te kunnen overmaken. Pinpas in de kaartlezer, codes invoeren en de betaling is afgerond.
De kosten die de banken rekenen, ongeveer 70 eurocent per transactie, zijn voor de internetwinkel. Veel goedkoper dan met een creditcard, stelt Silva. „En de winkel kan ervan uitgaan dat hij zijn geld krijgt.”
Er is de banken veel aan gelegen om iDeal tot een succes te maken. Miljoenen transacties zijn volgens ABN AMRO nodig om uit de kosten te geraken. De bank stopte eind mei met zijn eigen betalingssysteem e-Wallet, dat aan een creditcard was gekoppeld. Rabo Direct van de Rabobank is over enkele maanden eenzelfde lot beschoren. Beide banken kunnen dat met zo veel stelligheid doen omdat zij bij elkaar al meer dan 4 miljoen internetrekeninghouders tellen. „Het zou mij verbazen als het geen succes wordt”, zegt Silva daarover.
De initiatiefnemers hopen dat andere banken zich snel zullen aansluiten. Fortis is nog terughoudend, SNS Bank doet in een later stadium mee. „Over de precieze datum zijn we nog in gesprek”, aldus een woordvoerster van SNS Bank. De bank begon eerder dit jaar met het betaalmaatje Bill, dat nu voor circa 10.000 mensen betalingen verricht via het populaire chatprogramma MSN Messenger. Bill en iDeal bijten elkaar niet, aldus de woordvoerster. „Bill is handig voor mensen die Messenger veel gebruiken, iDeal is goed voor de herkenbaarheid van betalingen via een internetrekening.”
ABN AMRO verwacht dat het nieuwe betalingssysteem de functie van een creditcard op internet zal overnemen. Anders dan in de Verenigde Staten is de creditcard in Nederland nooit gemeengoed geworden voor internetbetalingen. Grote webwinkels zoals Bol.com bieden daarom bijvoorbeeld nog steeds de mogelijkheid om met acceptgiro te betalen. „Dat kan geleidelijk gaan veranderen”, stelt Silva.
De komst van iDeal betekent niet dat de banken alle geheimen rondom hun internetactiviteiten delen. Om het hardst beconcurreren ze elkaar bijvoorbeeld om webwinkels op het systeem aangesloten te krijgen, zo zegt Silva. „Daarbij gaat het niet om het aantal winkels. Met Bol.com alleen al haal je heel veel transacties binnen.”
ABN AMRO zegt ook nog te werken aan enkele verbeteringen. Zo moet de kaartlezer, de zogenoemde e.dentifier, een kleiner formaat krijgen zodat hij bijvoorbeeld in de portemonnee past. Daarnaast wordt gedacht aan iDeal op de mobiele telefoon.