Antonov sleept Toyota voor de rechter
Ontwerper van automatische versnellingsbakken Antonov sleept de Japanse autofabrikant Toyota in Duitsland voor de rechter wegens patentbreuk. De Japanners maken volgens Antonov oneigenlijk gebruik van zijn versnellingsbaktechnologie voor het hybride Toyota–model Prius en de Lexus RX400h. Dat maakte het Brits–Nederlandse bedrijf maandag bekend.
De zaak was al op 12 april eerder dit jaar ingediend, maar komt pas deze week voor de rechter. De partijen probeerden er eerst nog zelf uit te komen. Maar Toyota heeft geen toereikend voorstel gedaan, zei Antonov–directeur John Moore in een toelichting. Toyota was niet bereikbaar voor commentaar.
Antonov en Toyota blijven ondertussen wel praten over een schikking. Een uitspraak van de rechter in Düsseldorf wordt binnen twaalf maanden verwacht. Antonov koos naar eigen zeggen voor een gang naar de rechter in Duitsland omdat juridische procedures daar relatief sneller en daardoor goedkoper kunnen worden afgewikkeld.
Hoeveel Antonov uit de rechtszaak denkt te slepen, wil het bedrijf niet zeggen. „Maar het gaat om honderdduizenden verkochte auto’s waarbij je moet denken aan gemiste royalties van enkele tientallen dollars per stuk”, zei Moore.
Het aandeel schoot maandagmiddag prompt met 10 procent omhoog tot 1,77 toen het persbericht naar buiten kwam. Het aandeel is zeer populair bij speculanten. Om 16.00 uur gingen er bijna 400.000 aandelen in om.
Antonov heeft sinds de gang naar de beurs in Amsterdam in 1997 alleen nog maar verlies geleden. Het bedrijf, in 1991 opgericht door de Franse ontwerper Roumen Antonov, wist op de been te blijven door de uitgifte van nieuwe aandelen en bankleningen.
Tot nu toe heeft Antonov een licentie–overeenkomst weten te tekenen met één grote autofabrikant, namelijk Honda. Verder maakte Antonov voor Opel en Suzuki prototypen van automatische versnellingsbakken. Daaruit zijn echter nog geen orders voortgekomen.
Onlangs maakte het bedrijf, dat ook in Londen een beursnotering heeft, bekend dat het volgend jaar op de allereerste omzet rekent van minimaal 2 miljoen euro met de verkoop van turboaandrijvingen. In 2007 zou het dan quitte kunnen draaien.