Amsterdam worstelt met vastgelopen boor
De aannemers van de Noord–Zuidlijn in Amsterdam pogen al vier weken een vastgelopen proefboor uit de grond te trekken. Sinds de zomer zijn zij op een terrein bij het Centraal Station in Amsterdam bezig met het testen van een nieuwe techniek om een wand onder de grond te bouwen. Voor de bouw van een metrobuis pal onder de sporen van Amsterdam CS komen onder het stationsgebouw diepe wanden die gemaakt zijn van stalen buizen.
Door de krappe ruimte onder CS kiest de gemeente voor het zogeheten microtunneling. Bij deze techniek wordt de buis zestig meter naar beneden getrokken door een boorkop die zich onderin de buis bevindt. Omdat deze techniek nog nergens ter wereld is toegepast, besloot de gemeente eerst een proefpaal te maken.
De gemeente gaat ondanks het vastzitten van de boor met twee andere boren deze maand beginnen met de bouw van de diepwanden. „Door de proef konden we zien wat er is misgegaan", aldus een woordvoerder van de Noord–Zuidlijn dinsdag. „Hierdoor konden we de twee andere boren aanpassen".