Gesprek over zuinig kerosine tanken
De Europese luchtvaartinspecties, verenigd in de Europese Joint Aviation Authorities, gaan in oktober met de luchtvaarsector praten over de trend dat vliegtuigen steeds zuiniger kerosine tanken.
Door de hoge brandstofprijzen en de toenemende concurrentie plannen vliegtuigmaatschappijen steeds strakker de hoeveelheid kerosine die nodig is voor een vlucht.
Volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat in Nederland zijn er geen aanwijzingen dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Wel is er sporadisch een incident geweest, aldus een inspectiewoordvoerder zaterdag. Dan ging het bijvoorbeeld om een verzoek van een piloot aan de verkeerstoren voorrang te krijgen bij het landen wegens de hoeveelheid nog aanwezige brandstof. Of de aankondiging dat een vliegtuig uitweek naar een ander vliegveld.
De inspectie benadrukt dat ondanks de strakke planning van vliegtuigmaatschappijen piloten altijd zelf voor de start kunnen beslissen bij te tanken. In regels is vastgelegd met welke minimumniveau aan brandstof geland moet worden. In de loop der jaren zijn maatschappijen steeds zuiniger gaan tanken, want hoe meer brandstof wordt meegenomen, hoe meer een vliegtuig ook verbruikt.