ANWB schrapt 600 tot 800 banen
Bij de ANWB verdwijnen de komende drie jaar 600 tot 800 banen. Dat heeft directeur G. van Woerkom van de automobielorganisatie donderdagmiddag laten weten. De ANWB telt op dit moment nog 4300 arbeidsplaatsen. Ondernemingsraad en vakbonden reageren geschokt.
De ANWB sluit gedwongen ontslagen niet uit, aldus Van Woerkom. Volgens hem kan een deel van het banenverlies worden opgevangen door natuurlijk verloop. In overleg met de vakbonden wordt gewerkt aan een sociaal plan. In totaal moet de reorganisatie een besparing van ongeveer 100 miljoen euro opleveren.
Volgens Van Woerkom wordt de kwaliteit van de dienstverlening „niet aangetast.” De reorganisatie moet juist voorkomen dat de prijzen gaan stijgen. „Het enige alternatief is een prijsverhoging. Daar zijn de leden echter zeker niet bij gebaat.”
De directeur noemde het dalende ledental, stijgende kosten en het feit dat de consument „de hand op de knip houdt” als redenen voor de inkrimping. Sinds 2000 is de groei van het aantal ANWB-leden afgenomen. In 2004 verloor de organisatie per saldo 100.000 leden. Dat betekende een omzetverlies van 10 miljoen euro. „De ANWB is echter nog steeds een gezonde organisatie”, verklaarde Van Woerkom. Om dat in de toekomst ook te blijven, is volgens hem actie noodzakelijk. De ANWB telt op dit moment ongeveer 4 miljoen leden.
Het banenverlies treft vooral de hulpverlenende diensten, zoals de Wegenwacht en de keuringsstations. Daar verdwijnen 300 tot 500 banen. „Mensen gaan ervan uit dat pech iets is wat alleen anderen overkomt en dat een nieuwe auto geen mankementen kan vertonen”, aldus de verklaring van Van Woerkom. „Een totaal misplaatst idee”, voegde hij daaraan toe. De afgelopen jaren is het aantal hulpverleningen juist gestegen.
Recent kreeg de Wegenwacht een concurrent in de vorm van Route Mobiel. Van de ongeveer 100.000 leden die het afgelopen jaar per saldo vertrokken, is tweederde overgestapt naar Route Mobiel. Van Woerkom zei verder dat de vraag naar autokeuringen is gedaald. Hij vreest een aantal keuringsstations te moeten sluiten.
Het is noodzakelijk de Wegenwacht efficiënter te laten werken, benadrukte hij. Callcenters zijn samengevoegd en hulpverleners specialiseren zich steeds vaker. Zo komen er misschien speciale auto’s voor het verwijderen van fout getankte brandstof. Op het hoofdkantoor bij de ondersteunende diensten verdwijnen een slordige 300 banen. Die ingreep moet 50 miljoen euro besparen.
Vakbonden en ondernemingsraad vinden het goed dat de ANWB actie onderneemt, maar zijn geschrokken van het hoge aantal banen dat vervalt. Het personeel kreeg het nieuws donderdagavond in Houten te horen. „Heel veel mensen dachten dat het om peptalk ging. Na afloop waren ze zwaar teleurgesteld”, aldus bestuurder L. Vlek van FNV Bondgenoten.
Zijn college B. J. de Groot van de CNV Dienstenbond voegde daaraan toe dat de ANWB „met zijn rug tegen de muur staat.” De bonden willen gedwongen ontslagen zo veel mogelijk voorkomen. De Groot: „De ANWB staat nu zelf met een kokende motor op de vluchtstrook en kan een helpende hand wel gebruiken. Wij zetten ons tot het uiterste in voor onze leden.” De Groot sloot al eerder sociale plannen af met de ANWB. Toen ging het om sluiting van de zogenaamde techno-centra (1999) en om de reorganisatie van de meldkamers (2000).