Rotterdam Airport moet zakenmarkt op
Rotterdam Airport moet vooral een luchthaven worden voor zakelijk vliegverkeer. Dat zou de regio de meeste economische voordelen opleveren en kan rekenen op draagvlak bij de omliggende gemeenten.
Dat is de conclusie van het onderzoek ”Ontwikkelingsperspectieven Rotterdam Airport” dat de Rotterdamse wethouder W. van Sluis van Haven en Economie donderdag presenteerde. In het onderzoek is gekeken naar de werkgelegenheid, de consequenties voor bestaande en nieuw te bouwen woningen, het aantal passagiers, investeringen in infrastructuur en de waardering van reistijden.
De conclusie luidt dat de huidige regelgeving en geluidsgrens van Rotterdam Airport onvoldoende ruimte biedt om uit te groeien tot een volwaardige zakenluchthaven, iets wat de gemeente Rotterdam juist ambieert. Het optimaliseren van de huidige situatie, met gelijkblijvend oppervlakte van de geluidsoverlast, levert het laagste saldo van maatschappelijke kosten en baten op, zo blijkt uit het onderzoek.
De huidige milieugrenzen hebben in de regio echter wel groot draagvlak, aldus de onderzoekers. De ontwikkeling van Rotterdam Airport tot een volwaardige zakelijke luchthaven levert de regio het meeste voordeel op, maar vraagt om een soepeler aanpak van de milieuregels en de medewerking van Schiphol en KLM.
Ontwikkeling tot vakantieluchthaven lijkt vanwege de werkgelegenheid aantrekkelijk, maar heeft weinig draagvlak in de regio en vergt vanwege de grotere aantallen passagiers forse investeringen.
Het onderzoek heeft sterk aan actualiteit gewonnen door een recente brief van staatssecretaris Schultz van Verkeer en Waterstaat. Dat stelt de dreigende overschrijding van de geluidsgrens aan de kaak. Rotterdam Airport schrijft deze toe aan rekentechnische onvolkomenheden.