Kerk & religie

Preken op mp3-speler populair

Evangelisatie via radio en televisie is een bekend verschijnsel. Het Vaticaan maakte zijn eerste radio-uitzendingen in 1931 en zendt nu wereldwijd programma’s uit in 34 talen. De nieuwste trend is ”podcasting”, dat steeds grotere vormen begint aan te nemen. Prof. dr. A. Baars (CGK) is kritisch.

Kerkredactie
2 September 2005 11:47Gewijzigd op 14 November 2020 02:54

Podcasts zijn huis-tuin-en-keukenradioprogramma’s op internet. Iedereen die iets te melden heeft, kan zijn eigen programma opnemen en op internet zetten. Luisteraars plukken de podcast van het web en beluisteren hem waar en wanneer ze willen op hun mp3-speler. De naam podcasting komt van iPod, de populaire muziekspeler van computerfabrikant Apple.

In Nederland is deze week de site aanbidding.net gelanceerd, „een platform waar christenen worden gestimuleerd om God te aanbidden.” Naast aanbiddingsmuziek zijn er gebeden en korte bijbelstudies te horen, zowel on line als via podcast. Initiatiefnemer Rolof Mulder: „Zo kun je ’s ochtends om zeven uur een meditatie beluisteren om op deze manier je dag met God te beginnen. Of je beluistert de meditatie op je mp3-speler als je onderweg bent.”

Een van de grootste christelijke podcastings is Catholic Insider, met meer dan 10.000 luisteraars per uitzending. De uitvinder hiervan is de 37-jarige priester Roderick Vonhögen uit Amersfoort. In de top-10 van www.podcastalley.com, een belangrijke graadmeter voor succesvolle podcasts, staat de Nederlandse priester op de vijfde plaats.

De Amerikaanse voorganger Mark Batterson is een van de predikanten die nu ook ’podcasten’. Afgelopen maand is hij begonnen met het uitzenden van zijn kerkdienst. Via zijn website www.theaterchurch.com kunnen gemeenteleden en buitenkerkelijken de dienst naluisteren op hun iPod. „Als je echt gelooft in de boodschap waarover je preekt, wil je dat zo veel mogelijk mensen luisteren”, zegt hij. Batterson verwacht dat het effect van het podcasten net zo groot is als die van de eerste gedrukte Bijbels in de vijftiende eeuw.

Melissa Rogers, gasthoogleraar aan de theologische opleiding van de Wake Forest-universiteit in North Carolina, vindt podcasting een goed voorbeeld van christelijk ondernemersschap. „Voor mensen die het heel druk hebben, bieden podcasts godsdienst onderweg. Voor de meesten zal dit aanvullend zijn en geen vervanging van de kerkdienst.”

Prof. A. Baars van de Theologische Universiteit Apeldoorn reageert kritisch op het verschijnsel. „Erg modieus. Vandaag is het er, morgen is het weer weg. Ik denk dat de kerkdiensten wel degelijk onder druk komen te staan. Dat zie je ook als er uitzendingen op televisie zijn.”

Principieel kun je best van internet gebruikmaken, aldus de hoogleraar. „Veel predikanten hebben een eigen webpagina waarop je preken kunt lezen. Daar heb ik geen moeite mee. Bij podcasts is het echter de vraag welke boodschap er wordt gebracht. Ze staan sterk onder druk van de moderne media: veel aanbidding en weinig woorden. De boodschap moet kort zijn, waardoor die vaak buitengewoon oppervlakkig wordt. Dan is het middel erger dan de kwaal.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer