Invoering chipkaart OV op de lange baan
De invoering van de chipkaart voor het openbaar vervoer, die eind 2007 in het hele land de strippenkaart plus de treinkaartjes moet vervangen, dreigt fors te worden vertraagd. Minister Peijs van Verkeer wacht nog op deugdelijke informatie van de Nederlandse Spoorwegen.
In een brief aan de Tweede Kamer kondigde zij donderdag een onderzoek aan. De NS en de vervoersbedrijven RET (Rotterdam) en Connexxion, die door technische problemen rond een proef in en om Rotterdam toch al kampen met vertraging daarbij, zouden Peijs half augustus inlichten over hun planning voor de invoering van de OV-kaart binnen hun bedrijf.
Dan kon de minister, als eindverantwoordelijke voor het huidige strippensysteem, in september een definitief besluit nemen over de landelijke invoering van de kaart.
De RET en Connexxion kwamen wel met een voorstel voor een ”go/no go-beslissing” in het tweede kwartaal van 2006, maar de spoorwegen zijn daar volgens de minister niet toe in staat gebleken.
Het voorstel van RET en Connexxion zou alleen haalbaar zijn met harde toezeggingen van de NS, aldus Peijs. Het gevolg is, schrijft zij, dat zij niet dit jaar een besluit kan nemen over de landelijke invoering van de OV-kaart in combinatie met de intrekking van de strippenkaart.
Het door de minister aangekondigde (onafhankelijke) onderzoek richt zich „naar de onduidelijke situatie bij de NS” en moet leiden tot een reële planning. De RET en Connexxion worden erbij betrokken. Wie dat onderzoek gaat doen en hoe lang het gaat duren, is nog niet bekend. Maar het moet wel redelijk snel gebeuren, waarbij het ministerie wel afhankelijk is van de medewerking van de bedrijven, aldus de woordvoerder van de minister.
De NS geeft in een reactie toe enkele stappen achter te lopen op de andere vervoerders bij de invoering van de OV-chipkaart. Pas als het bedrijf zo ver is om reizigers met de elektronische betaalkaart te laten reizen, kan het met een detailplanning komen. De NS schat in dat eind dit jaar de eerste klanten de chipkaart in de trein kunnen gebruiken.
Momenteel voert het concern op zeer kleine schaal proeven uit. Enkele tientallen werknemers betalen af en toe met de chipkaart.
Vooral de grote hoeveelheid tariefsoorten, zoals het retourtje, enkeltje en de vele kortingsvormen, zijn een groot probleem voor de spooronderneming. „We hebben ruim honderd kaartsoorten die we allemaal willen behouden na invoering van de chipkaart”, zei een woordvoerder.
Het computersysteem moet al deze informatie wel kunnen verwerken. Dat blijkt lastiger dan verwacht. Connexxion en RET werken voornamelijk met de strippenkaart.
NS-topman A. Veenman uitte eerder donderdag nog zijn vertrouwen in de chipkaart. „Hij komt er”, zei hij optimistisch. De invoering zal wel stap voor stap gebeuren. Eerst moeten de kinderziekten uit het systeem zijn verwijderd, voordat reizigers ermee kunnen betalen, aldus Veenman. Hij benadrukte dat het bedrijf zich blijft richten op een landelijk gebruik van de chipkaart in 2007. Eerder zei de NS volgend jaar al de papieren treinkaartjes af te schaffen, maar het is zeer onzeker of dat gaat lukken.