Economie

Kopen van tweedehands spullen is hip

Op de site Marktplaats.nl prijkte woensdag de 50 miljoenste advertentie. Na zes jaar heeft de handelssite voor particulieren grote invloed gekregen op het koopgedrag van de consument. „Ik durf te stellen dat er helemaal geen sprake is van een hand op de knip.”

ANP
1 September 2005 11:13Gewijzigd op 14 November 2020 02:54
WEESP – Oscar Diele, directeur van Marktplaats.nl, vierde woensdag dat de 50 miljoenste advertentie op zijn website werd geplaatst. Samen met aanbiedster Shinto van de Lei uit Weesp bekeek hij het aangeboden product: een autostoeltje met een vraagprijs
WEESP – Oscar Diele, directeur van Marktplaats.nl, vierde woensdag dat de 50 miljoenste advertentie op zijn website werd geplaatst. Samen met aanbiedster Shinto van de Lei uit Weesp bekeek hij het aangeboden product: een autostoeltje met een vraagprijs

Dat zei directeur Oscar Diele bij de viering van het behalen van de mijlpaal. Marktplaats becijferde eerder dit jaar dat de totale omvang van de handel op zijn website vorig jaar ruim 2,1 miljard euro heeft bedragen. Concurrent Speurders.nl volgde eind vorige week met een schatting van 1,8 miljard euro over de afgelopen twaalf maanden. Het totale bedrag komt overeen met 5 procent van de 78 miljard euro aan omzet in de Nederlandse detailhandel in 2004.

Het gaat weliswaar om veel nattevingerwerk, maar het is onmiskenbaar dat advertentiesites te maken hebben met een grote toeloop. „Tweedehands is in”, stelt Michiel van der Meer van Speurders. „In een café roepen dat je een gebruikte kinderwagen hebt gekocht, is nu zelfs stoer.”

Het Telegraaf-concern heeft een jaar geleden de Speurders-site opgezet om te gaan concurreren met Marktplaats. Dit gebeurde vooral uit noodzaak, omdat internetadvertenties een bedreiging vormden voor de kleine rubrieksadvertenties in de krant. Directeur Van der Meer verwacht dat zijn onderneming zich over anderhalf tot twee jaar kan meten met Marktplaats. „Wij zijn nu de uitdager, maar lopen hard in.”

Volgens het onderzoeksbureau Multiscope is iets meer dan de helft van de internetgebruikers ten minste eenmaal per maand te vinden op Marktplaats. Alleen zoekmachine Google doet het beter met een bereik van 69 procent. Speurders blijft voorlopig steken op 35 procent.

Tweedehands auto’s nemen in waarde gemeten veruit het merendeel van de handel voor hun rekening. In volume steken kinderkleding en spullen voor woninginrichting er bovenuit, zo blijkt uit cijfers van Marktplaats en Speurders.

Invloed op de economie hebben de advertentiesites echter nauwelijks, stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). „Hier is vooral sprake van ruilhandel tussen consumenten”, zegt CBS-econoom Michiel Vergeer. „De totale omvang van de consumentenbestedingen neemt er niet door toe. Wat de een weet te verkopen, moet de ander uitgeven. Er wordt geen werkgelegenheid gecreëerd en ook geen belasting betaald.”

Marktplaats en Speurders willen niet zeggen hoeveel geld zij verdienen met de sites. De potentie is echter enorm, gezien het enorme bedrag van 225 miljoen euro dat het Amerikaanse eBay vorig jaar betaalde voor de overname van Marktplaats. Enkele jaren na de oprichting in 1999 lag de onderneming nog op apegapen door een gebrek aan inkomsten. De geldstroom kwam pas op gang toen werd besloten om 6 euro per advertentie te vragen voor goederen met een waarde boven de 200 euro. Marktplaats is naar eigen zeggen al enige tijd winstgevend. Speurders.nl, waar alle advertenties nog gratis kunnen worden geplaatst, nog niet.

Beide ondernemingen hopen de inkomsten de komende jaren op te krikken via reclame-uitingen op hun sites. Ook willen ze meer uit hun database halen. De aangeleverde advertenties en de handel op de sites leveren een schat aan informatie op over het consumentengedrag. Diele: „Je kunt Marktplaats zien als een barometer van de Nederlandse samenleving. Sinds kort geven wij ook lijstjes met meest bekeken advertenties. Maar we zouden ook aan prijsvergelijkingen kunnen doen: wat is bijvoorbeeld een iPod waard.”

Speurders is daarnaast begonnen met het doorplaatsen van advertenties op internet naar De Telegraaf, de krant van het gelijknamige moederconcern. Dit kost consumenten 5 euro per advertentie. Van der Meer verwacht veel van deze vorm van ”cross-selling”. „De consument wil snel van zijn product af. Wij bieden die mogelijkheid door meer podia aan te bieden. Ik verwacht dat we ook gaan doorplaatsen naar regionale Telegraaf-kranten zoals het Haarlems Dagblad en het Limburgs Dagblad.”

Volgens CBS-econoom Vergeer vertegenwoordigen de webmarkten niet veel meer dan een optelsom van de advertenties die voorheen in kranten stonden en in supermarkten hingen. „Het is allemaal wel transparanter geworden. En het geeft een zeker gevoel van tevredenheid bij consumenten. Het is toch mooi als je je zolderspullen op internet weet te verkopen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer