Economie

Prestaties NS onder druk door storingen

De NS heeft in de eerste helft van dit jaar een nettoresultaat van 112 miljoen euro behaald. In dezelfde periode vorig jaar was dat 47 miljoen. De klantwaardering nam verder toe.

Redactie economie
31 August 2005 10:56Gewijzigd op 14 November 2020 02:54

De prestaties staan echter onder druk, want de omvangrijke storingen op het spoor en het vele onderhoudswerk maken het de NS moeilijk om voldoende treinen op tijd te laten rijden.

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die het vervoersbedrijf woensdag publiceerde.

„We presteren goed, maar het moet beter”, aldus een woordvoerder woensdag. „We prijzen ons gelukkig dat de prestaties en de waardering van reizigers zich weer bevinden op het hoge niveau van begin 2000, het jaar waarin de prestaties gingen teruglopen. Zorgelijk is dat juist nu we de dienstverlening weer op orde hebben de invloed van storingen -onder meer in de railinfrastructuur- toeneemt. In het licht van de grote hoeveelheid onderhoudswerkzaamheden die ook de komende periode nog noodzakelijkerwijs aan het spoor verricht moeten worden, maakt NS zich hierover grote zorgen.”

In het zogenoemde vervoerplan heeft de NS aangegeven welke prestaties het dit jaar gaat leveren. Zo heeft het bedrijf gezegd zeker 86,5 procent van de treinen op tijd te laten rijden. Ook heeft de NS beloftes gedaan over informatie bij vertragingen en over de veiligheid in de treinen en op de stations.

NS-topman Aad Veenman heeft de beloftes altijd al „ambitieus” genoemd en het eerste halfjaar heeft uitgewezen dat de prestaties meer onder druk staan dan verwacht. Het ministerie kan de NS afrekenen op de afspraken die in het vervoerplan zijn gemaakt, maar „het is niet zo dat er koppen zullen rollen”, aldus de NS-zegsman vanmorgen.

Het spoor is de afgelopen tijd getroffen door storingen met forse vertragingen als gevolg. Daar komt bij dat de komende tijd veel onderhoud aan het spoor moet plaatsvinden. Dat zorgt waarschijnlijk voor meer vertragingen of voor uitval van treinen.

De punctualiteit viel de eerste zes maanden tegen. Zo’n 86,1 procent van de treinen reed op tijd, tegenover 87,7 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Financieel gezien gaat het goed met het vervoersbedrijf. De NS heeft in de eerste helft van dit jaar een nettoresultaat van 112 miljoen euro behaald. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van de 47 miljoen in de eerste helft van 2004. De omzet steeg van 1,34 miljard tot 1,63 miljard euro.

In het segment reizigersvervoer steeg het bedrijfsresultaat van 21 miljoen euro naar 75 miljoen euro. De toename is het gevolg van kostenbesparingen en van de stijging van de vervoersomzet op het binnenlandse net. De omvang van het reizigersvervoer in Nederland is toegenomen van 7.003 miljoen reizigerskilometers in de eerste helft van 2004 naar 7.185 miljoen reizigerskilometers in 2005, een stijging van 2,6 procent. De NS verklaart dit mede door acties rond de NS Lentetoer en het Voordeelurenabonnement.

De NS kan de stijging van het bedrijfsresultaat in het segment reizigersvervoer goed gebruiken, want het vervoersbedrijf heeft 2,2 miljard euro in dit onderdeel geïnvesteerd en pompt er de komende jaren nog eens honderden miljoenen in.

De klantwaardering is verbeterd op onderdelen als informatie bij vertragingen en sociale veiligheid, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Zo’n 48 procent van de reizigers geeft een zeven of hoger voor het eerste punt, in het eerste half jaar van 2004 was dat nog 44 procent. Met betrekking tot de waardering van de sociale veiligheid liggen die percentages op respectievelijk 68 en 70.

De klantbeoordeling van de punctualiteit van treinen is licht verslechterd, zo blijkt uit cijfers van ProRail.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer