Kerk & religie

„We hebben leraren uit één stuk nodig”

Een gefragmentariseerde identiteit. Stukjes en brokjes. ’s Zaterdags je thuis voelen in een werelds uitgaansleven, ’s maandags je moeiteloos aanpassen aan de reformatorische school.

Kerkredactie
24 August 2005 09:42Gewijzigd op 14 November 2020 02:52

Dat gevaar lopen jongeren in de gereformeerde gezindte, zei drs. A. de Muynck dinsdag tijdens de jaaropening van de pabo-afdeling van Driestar educatief. „Het is een opdracht voor onze hogeschool om de integratie van de persoonlijke identiteit van de studenten te bevorderen.”

De Muynck noemde twee redenen voor die opdracht: „We hebben leraren uit één stuk nodig, met een stevige grondhouding. En God vraagt van ons dat we Hem met ons hele leven dienen: Verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams.”

De Muynck, lector onderwijs en identiteit aan de hogeschool, sprak tijdens de bijeenkomst -zoals gebruikelijk in de Goudse St.-Jan- over ”Je bent jong en je wilt wat”. Hij spitste dit toe op de persoonlijkheidsvorming van de leerkracht, waaraan de pabo veel aandacht besteedt. „Iedereen is Gods schepsel en daarom kostbaar en onvervangbaar. Voor een leerkracht komt daar nog iets bij: niet een hamer of een computer, maar zijn persoonlijkheid is zijn belangrijkste instrument.”

De Muynck wees op de belangrijke rol van de ouders tijdens de lerarenopleiding. „Voor de identiteitsvorming zijn de omgeving en met name het gezin sterk bepalend. Tussen je 18e en 22e jaar maak je een heftige ontwikkeling door, van conformisme aan de groep naar verantwoordelijkheid. Het is de tijd om te gaan weten wat je wilt, om je overtuiging te vormen. Als hogeschool hechten we aan diepgaande, brede vorming, ook wat betreft je geloofsleven, zodat je biddend en zoekend bezig bent met de vraag hoe je een christen kunt zijn die uit genade leeft.”

De lector zou graag eens onderzoeken welke motieven de Driestar-studenten hebben om de pabo-opleiding te gaan volgen. „Die keus kan gemaakt zijn uit overtuiging, maar het kan ook een restkeus of het volgen van de familietraditie zijn. De beroemde pedagoog Jan Ligthart werd min of meer toevallig schoolmeester, maar zijn liefde tot het onderwijs groeide. Studenten noemen als motivatie voor hun keus om leerkracht te worden: de omgang met kinderen, het afwisselende karakter van dit beroep, de grote mate van zelfstandigheid en het mogen dragen van verantwoordelijkheid.”

Een leraar heeft een grootse taak, zei De Muynck. „Eigenlijk draagt hij een ambt. Elke leraar, en zeker een christen, zal als het goed is echter ook leerling blijven. Hij raakt nooit uitgeleerd.”

Algemeen directeur drs. L. N. Rottier wees op de zorgwekkende daling van het aantal aanmeldingen voor pabo’s en lerarenopleidingen, terwijl er vanaf volgend jaar een toenemend lerarentekort wordt verwacht. Tegen die trend in ligt het aantal aanmeldingen voor de Driestar-pabo 24 personen hoger dan vorig jaar. Daardoor begint de pabo met een recordaantal eerstejaars: 338. Het aantal aanmeldingen voor de lerarenopleidingen ligt ongeveer 25 lager dan vorig jaar.

Bestuurslid dr. ir. H. Paul wees op het verwachtingsvol wandelen waarover Psalm 121 spreekt. „Onze verwachtingen zijn vaak gebaseerd op een wens, fantasie of op verhalen van anderen. Of heb je betere grond? Verwacht je het van je verstand, je contacten, je gezondheid? De Bijbel wijst een betere weg: Mijn hulp is van den Heere. Voor de dichter is het een troost dat de Heere onder alle omstandigheden een toevlucht is.”

De Heere heeft recht op ons leven, zei Paul. „Ga ook tot Hem als tijdelijke noden in je leven de boventoon voeren, al blijft overeind staan: Zoek eerst het Koninkrijk van God. Verwachtingsvol wandelen moet gepaard gaan met belijdenis van zonde en schuld.”

Hij wees de studenten op de noodzaak om zich in Gods Woord te funderen. „Maak er tijd voor, ook onderweg naar school. Laat Zijn Woord je leidsman zijn.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer