Kerk & religie

Verontruste reacties op komst heidense tempel

„Verschrikkelijk.” Het is de eerste reactie van J. K. Boerema, leider van een bijbelkring in Lochem, op het bericht dat er in de buurt van het Gelderse stadje een heidense tempel komt - de eerste in Nederland. „Dit zal zeker een gebedspunt worden.”

Kerkredactie
23 August 2005 10:40Gewijzigd op 14 November 2020 02:52

Op het spiritueel centrum Athanor, in het buurtschap Exel, gaat volgende maand de bouw van een heidense tempel van start, zo werd maandag bekend. De achthoekige maantempel, met een doorsnede van 7 meter en een lichtkoepel, moet volgende zomer klaar zijn.

In het Radio 1-programma De Ochtenden zei initiatiefneemster Joos Holster maandag dat de tempel een echte cultische functie zal krijgen. In het gebouw kunnen vieringen en rituelen plaatsvinden. Heksen, druïden, sjamanen, „maar ook christenen kunnen de tempel huren.”

De tempel met ontmoetingsruimte maakt deel uit van een groter complex van 3 hectare op een voormalige boerderij ten noorden van het landgoed Ampsense Veld. Er is al een steencirkel op het terrein. Verder moet er nog een „zonnetempel annex cursuszaal” verrijzen met accomodatie voor groepen. „Als alles er staat, heeft het centrum 2,25 miljoen euro gekost.” Het is eigendom van het echtpaar Joos Holster en Theo van Vugt, dat op termijn zijn brood wil verdienen met het complex.

In De Ochtenden zei Holster te beseffen dat het complex spanningen kan oproepen bij christelijke gemeenten in de omgeving. Bang voor gebedsacties is ze echter niet. „Als er gebedsgroepen komen, dan hoop ik dat ze zullen bidden dat elk mens zijn pad zal vinden naar God of de bron op de condities van God en de bron”, luidde haar wens.

J. K. Boerema is leider van een bijbelkring in Lochem die uitgaat van de (regionale) pinkstergemeente in Doetinchem. „Ik moet zeggen dat ik nog niets van dit alles gehoord had”, zei hij maandagavond desgevraagd. „We zullen daarom eerst wat gegevens moeten verzamelen. Maar we zullen hier op de bijbelkring zeker met elkaar over gaan praten. En het zal dan op z’n minst een gebedspunt worden.”

Al eerder ondernam de bijbelkring, waaraan leden van verschillende kerken en gemeenten deelnemen, acties tegen onchristelijke uitingen. „Een jaar of twee geleden bijvoorbeeld hebben we een briefje geschreven naar de Stentor over een bepaald toneelstuk. Maar dat is toen niet opgenomen.”

Ds. J. L. Brevet, predikant van de protestantse gemeente in Lochem, is al wel van de komst van de tempel op de hoogte. „Als raad van kerken in Lochem zullen we onze houding ten opzichte hiervan zeker gaan bepalen.” De raad vergadert binnenkort weer. Aangesloten zijn de protestantse kerk in Lochem, Laren en Barchem, de remonstrantse kerk en de rooms-katholieke kerk ter plaatse.

Dat er een dergelijke tempel komt, is volgens ds. Brevet „op zich geen wonder. De behoefte aan rituelen en dergelijke is ook na de ontkerstening blijvend groot. En vormde new age tot een jaar of tien geleden min of meer een eenheid, nu is het allemaal meer fragmentarisch geworden. En één zo’n splintergroepje gaat hier nu een tempel bouwen.”

Voor de predikant „hoeft dat helemaal niet. Ik heb aan de thora -de profeten en het Evangelie, laat ik zeggen- mijn handen meer dan vol.”

Toch wijst hij de bouw niet op voorhand af. „Ik wil eerst eens kijken wat het allemaal inhoudt. En dan wil ik toch een zekere tolerantie betrachten. Net als Abraham, die de heidense eik naast zijn eigen altaar liet staan. Maar nogmaals, graag wacht ik verder de vergadering met de raad van kerken af. Ik hecht erg aan goede oecumenische relaties, aan gezamenlijke standpunten.”

In het verleden telde Lochem ook een evangelische gemeente. Deze is echter opgeheven. Een voormalig lid van de gemeente, dat liever niet bij name genoemd wil worden, noemt de komst van de heidense tempel „afschuwelijk. Dit moet echt niet. De Heer heeft ons opdracht gegeven alleen Hém te aanbidden en niemand anders.”

„Mensen weten van gekkigheid niet wat ze doen”, zegt W. Heerma uit Lochem in een eerste reactie. Tot voor kort was hij ouderling in de christelijke gereformeerde kerk in Zutphen. Deze gemeente belegt, samen met de gereformeerde kerk vrijgemaakt in Zutphen, eens in de twee weken „een soort evangelisatiediensten, welkomstdiensten” in Lochem.

„In wat voor wereld leven we toch?” vraagt Heerma (68) zich af. Hij geeft zelf het antwoord. „We leven in een wereld die zich steeds verder afwendt van God zoals Hij zich in Zijn Woord heeft geopenbaard.”

Toekomst ziet hij echter niet in de tempel. „Het zal een tijdelijke oprisping zijn. En zoals dat zo vaak met nieuwtjes gaat: In het begin zal het veel mensen trekken, maar daarna? Maar, het is te gek voor woorden. Dit is magie. En hekserij, tovenarij: Als je serieus neemt wat Gods Woord ons voorhoudt, dan geldt dat we ons hiermee niet mogen inlaten. Ook niet uit nieuwsgierigheid. Overigens, hier in de Achterhoek, in Zutphen, wordt ook elk jaar een paranormale beurs gehouden. Je ziet dit dus overal. En de Achterhoek ís erg onkerkelijk.”

In Colijnsplaat opende de Zeeuwse commissaris van de Koningin eerder deze maand een tempel voor ’godin’ Nehallennia, oftewel Neeltje Jans. Volgens het persbericht van maandag zijn tempels als deze echter „vooral educatief of toeristisch bedoeld.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer