Binnenland

Wellicht hinder SAIL door ontsporing

Binnenlandredactie
16 August 2005 09:33Gewijzigd op 14 November 2020 02:51

AMSTERDAM - Het treinverkeer van en naar het nautische evenement SAIL, dat woensdag begint, ondervindt wellicht hinder van de ontsporing nabij het Centraal Station (CS) van Amsterdam. Voorlopig is er geen treinverkeer mogelijk tussen Schiphol en Amsterdam-CS en Sloterdijk en het Centraal Station.plattekst (u15,1,0(Door de ontsporing van een intercity maandag werd de bovenleiding weggerukt. Volgens ProRail is de ontspoorde locomotief vanochtend afgevoerd. De ontspoorde treinstellen waren maandagavond al verwijderd. Dinsdag is een noodportaal boven twee sporen gezet, waaronder bovenleidingen worden gehangen. Als dat klaar is, is er weer beperkt treinverkeer mogelijk.

De spoorbeheerder kan nog niet inschatten hoe groot de problemen voor SAIL zijn. Het evenement trekt naar verwachting 2,5 miljoen bezoekers naar de hoofdstad, van wie velen met het openbaar vervoer komen. Aangezien SAIL zich op het IJ pal achter het station afspeelt, doet de NS altijd goede zaken tijdens het evenement. De Spoorwegen hadden verwacht 1,2 miljoen mensen te vervoeren.

Het is niet de eerste keer dat op het station flinke problemen zijn. Vorig jaar mei botsten een dubbeldekstrein en een intercity aan de oostkant van het CS frontaal op elkaar doordat de machinist van de dubbeldekker door rood reed.

Dit jaar was het al twee keer eerder raak aan de westkant van het CS. Die keren ging het om goederentreinen die ontspoorden. In de avond van 6 juni liepen de voorste wagons van een met grind geladen goederentrein uit de rails. In de nacht van 9 op vrijdag 10 juni gebeurde dat bij 3 van de 36 stellen van een lege kolentrein.

Onderzoek moet nog uitwijzen wat de oorzaken waren. Volgens een woordvoerder van reizigersvereniging Rover gonst het bij de NS en ProRail van de geruchten dat de tweede ontsporing (10 juni) van een goederentrein het gevolg zou zijn van niet goed gerepareerde rails.

Uit onderzoek door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) is gebleken dat het tweede ongeval te maken had met de reparaties na het eerste. Voorzitter Pieter van Vollenhoven zei maandagmiddag in een AVRO-radioprogramma dat er bij de herstelwerkzaamheden „waarschijnlijk een fout is opgetreden”, waardoor de andere trein een paar dagen later kon ontsporen. Van het eerste ongeval kon hij al zeggen dat dit te maken had met een wielbeschadiging.

Van Vollenhoven vindt dat de privatisering van de spoorwegen de veiligheid op het spoor niet ten goede is gekomen. „De veiligheid is versnipperd. Er is wat dat betreft geen éénheid meer. Daar hebben de spoorwegen last van.” Hij ziet een spanningsveld tussen de eigen verantwoordelijkheid van bedrijven en de rol van toezichthouders. Er zijn elf inspectiediensten, „waar ook nog op wordt bezuinigd”, aldus Van Vollenhoven.

Reizigersvereniging Rover heeft veel vragen over de ontsporing van de intercity van maandag. Een woordvoerder van de organisatie heeft kritiek op de „toch weer slechte reizigersinformatie en de gebrekkige oplossing voor de treinreizigers.”

Behalve de Onderzoeksraad voor de Veiligheid heeft ook de Inspectie Verkeer en Waterstaat een onderzoek ingesteld naar de twee eerdere ontsporingen bij Amsterdam-CS dit jaar. De resultaten daarvan zijn over ongeveer een maand bekend. Beide organisaties onderzoeken ook de nieuwe ontsporing.


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer