Economie

Nieuw: pintje groene thee

Groene thee is gezond, vooral door de anti-oxydanten. Het Westen is er de laatste jaren pas achter gekomen, de Japanners wisten het al eeuwen. Groene thee is in Nederland inmiddels niet alleen een in populariteit stijgende drank, maar ook een ingrediënt van tal van producten. Sinds kort is er zelfs, en dat is voorzover bekend een heuse Nederlandse uitvinding, bier op basis van groene thee.

ANP
1 August 2005 10:58Gewijzigd op 14 November 2020 02:48
HAARLEM – Arjen Hemelaar, uitvinder van iKi bier, met een pintje groene thee. Foto ANP
HAARLEM – Arjen Hemelaar, uitvinder van iKi bier, met een pintje groene thee. Foto ANP

De Haarlemmer Arjen Hemelaar (40) heeft het bedacht: iKi-bier. iKi betekent leven. Hemelaar gebruikt gewoon groene thee waar een andere brouwer water neemt. Verder bevat het in een speciale brouwerij vervaardigde bier onder meer een extract van de Japanse yuzu-vrucht, die Hemelaar net als de groene thee (sencha) zelf uit Japan importeert.

Hemelaar kent Japan goed. Hij woonde er tweeënhalf jaar en zat er zelfs drie maanden in een soort klooster. Na zijn Japanse tijd keerde Hemelaar naar Nederland terug en gebruikte hij zijn Japanse kennis en ervaring voor Canon. Daarna begon hij voor zichzelf: „Ik was zo’n dotcommer in 2000.” In 2002 sloot het bedrijfje en Hemelaar begon zijn bovengistende en dus ook nog eens vitamine B-rijke bier te ontwikkelen. Volgens de uitvinder is iKi-bier bepaald geen slempbier, maar een drank die je drinkt als een glas wijn en die tóch een goede dorstlesser is. Het alcoholpercentage is iets lager dan dat van gewoon bier.

Hemelaar is met zijn iKi-bier nog maar net de markt opgegaan. Hij heeft 200.000 flessen gebrouwen en verkoopt ze op eigen houtje aan „de betere horeca” en leurt er persoonlijk mee bij evenementen, zoals recent nog de Vierdaagse van Nijmegen. Het slaat aan. Het sterrenrestaurant Librije in Zwolle heeft al een visgerecht op de kaart staan waarbij het speciaal iKi-bier aanbeveelt.

Hemelaar probeert het met zijn bier voorlopig alleen nog maar op de Nederlandse markt. De markt van Japan, hét land van de groene thee, is nog ver weg. „Ik zou best willen, maar nu nog even niet”, aldus de Haarlemmer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer