Binnenland

NS wil reizen in Randstad duurder maken

De Nederlandse Spoorwegen willen vanaf volgend jaar het reizen in de Randstad duurder maken dan in de rest van het land. Bovendien gaat het tarief voor de eerste klas in heel Nederland omhoog. Dat heeft marketing- en verkoopdirecteur P. Smit van de NS donderdag gezegd. De consumentenorganisaties hebben felle kritiek op de plannen.

ANP
29 July 2005 11:16Gewijzigd op 14 November 2020 02:48

De NS is van plan het treinkaartje per 1 januari 2006 gemiddeld 1,8 procent duurder te maken. Op negen drukke trajecten in de Randstad moeten reizigers echter relatief meer betalen dan in de rest van het land. Een enkele reis gaat daar gemiddeld ongeveer 10 cent meer kosten dan in bijvoorbeeld Groningen of Limburg.

Dit is volgens de NS eerlijker, omdat het bedrijf in de Randstad de meeste passagiers vervoert en omdat het aanbod van treinen er veel groter is. „De gebruiker betaalt”, lichtte Smit toe. Het spoorbedrijf maakt bovendien de meeste kosten in de Randstad.

De NS is nog met het ministerie van Verkeer en Waterstaat in gesprek over de maatregel. Als het voorstel niet door mag gaan, zegt de NS de prijzen volgend jaar in heel Nederland te verhogen met gemiddeld 2,8 procent. Het ministerie komt volgens een woordvoerster in december met een oordeel.

Om welke trajecten het gaat is nog onduidelijk, maar het ligt voor de hand dat op bijvoorbeeld routes als Amsterdam-Den Haag en Utrecht-Amsterdam reizigers meer kwijt zijn. Smit: „We hebben het wel zo geregeld dat de gemiddelde reiziger dagelijks maar één keer meer hoeft te betalen.”

Reizigersvereniging Rover noemt duurdere kaartjes in de Randstad „de omgekeerde wereld. Juist daar is een verkeersinfarct. Dan moet je mensen niet de trein uitjagen”, zei voorzitter M. van der Vlis. De ANWB vindt de plannen „onacceptabel”, omdat er niets extra’s tegenover staat. „De NS moet het OV juist stimuleren”, aldus een zegsvrouw. De Consumentenbond kon nog niet reageren.

De NS noemt de landelijke tariefsverhoging van 1,8 procent „gematigd.” De afgelopen jaren heeft het bedrijf flink in de kosten gesneden, waardoor de treinkaartjes minder hard in prijs stijgen, zei Smit. De afgelopen jaren verhoogde de NS de tarieven met hogere percentages.

„De NS ziet niets terug van de prijsstijging”, voegde Smit daaraan toe. Volgens hem beperkt de NS de tariefstijging, om meer mensen de trein in de lokken. „We hebben de zaken nu zodanig op orde dat we nieuwe reizigers kunnen werven.”

De marketingdirecteur wilde niet zeggen hoeveel duurder een kaartje voor de eerste klas volgend jaar wordt. Wel benadrukte hij dat er verbeteringen tegenover staan. Voor het einde van dit jaar begint de NS bijvoorbeeld een experiment met televisie in de trein. De Consumentenbond vindt dat eerst de basisdiensten op orde moeten zijn voordat de NS met extraatjes komt.

Verder kondigde Smit aan dat de kwantumkorting op de zogenoemde 5-retourkaart wordt afgeschaft. Reizigers kunnen nu nog vijf treinkaartjes tegelijkertijd met extra korting kopen. „De 5-retourkaart geeft korting in de spits, terwijl we al jaren bezig zijn dat af te bouwen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer