Achttien dagen geen trein naar Tiel
De langdurigste buitendienststelling ooit. Zo noemen railinfrabeheerder ProRail en de vervoersbedrijven NS en Syntus de achttien dagen dat er geen treinen rijden tussen Arnhem, Nijmegen en Tiel. Het leed voor de reizigers wordt verzacht door cadeautjes.
Van zaterdag 30 juli tot en met dinsdag 16 augustus werkt ProRail aan het spoor bij Elst en Kesteren. Daardoor kunnen er geen NS-treinen rijden tussen Arnhem en Nijmegen en geen Syntus-treinstellen tussen Arnhem en Tiel. Het vervangend vervoer bestaat uit snel- en stopbussen. Omrijden kan ook, via Utrecht-Centraal of Breda. De extra reistijd kan oplopen tot twee uur.
De oorzaak van dit oponthoud is regenwater. Al maandenlang rijden de treinen bij Elst 80 kilometer per uur omdat het spoorvak daar ondermijnd wordt door regenwater dat niet weg kan. Het wordt tegengehouden door een dikke laag klei onder het spoor. De geluidswal die de gemeente Overbetuwe vorig jaar aanlegde, verergerde het probleem alleen maar. Ook een filterdoek dat ProRail afgelopen winter aanlegde om het water kwijt te raken, werkt averechts.
Volgens ProRail-woordvoerder Peter van der Steen is de enige oplossing een drastische. „We graven een spoorvak van ruim 2 kilometer lang en 8 meter breed een meter diep af. Daarmee verdwijnt het grootste gedeelte van de lastige kleilaag.” Ook nieuwe drainagepijpen en een extra sloot moeten de afvoer van het water verbeteren.
ProRail neemt de gelegenheid waar om ook bij Kesteren aan de slag te gaan. Van der Steen: „Over een lengte van 5 kilometer vervangen we daar de houten bielzen door betonnen dwarsliggers. Ook de betonnen platen op vijf spoorwegovergangen worden vernieuwd.”
In overleg met NS en Syntus voert ProRail de werkzaamheden uit in de relatief rustige zomervakantieperiode. Daarmee wordt de overlast voor treinreizigers zo veel mogelijk beperkt. Toch moeten honderden passagiers noodgedwongen de bus nemen. Tussen Arnhem en Nijmegen is dat leed nog te overzien. Daar zet de NS comfortabele snelbussen in, die grotendeels over de snelweg kunnen rijden. Heel wat minder vlug gaan de bussen die Syntus inzet tussen Arnhem en Tiel, die door dorpjes zoals Zetten en Dodewaard moeten slingeren.
Om het leed te verzachten proberen NS en Syntus zo veel mogelijk extra service en informatie te bieden. Niet alleen op de stations, maar ook in de bussen krijgen reizigers informatie over de aard en de achtergrond van de werkzaamheden.
Daarnaast krijgen zij op een aantal dagen, en zolang de voorraad strekt, cadeautjes. Een klein radiootje of een boekje met voordeelbonnen. De folder ”ProRail werkt aan het spoor” geeft korting op boeken en kranten. De kinderen krijgen een gratis Railrunner-kaartje dat ook 40 procent korting geeft op een volgende treinreis. Van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 12.00 uur helpen kruiers op de stations Arnhem en Nijmegen de reizigers met hun eventuele vakantiebagage.