Economie

Strijd barst los om sterkste dieselmotor

Audi, Mercedes-Benz en BMW zijn verwikkeld in een opmerkelijke prestigestrijd om de sterkste diesel.

ANP
28 July 2005 09:20Gewijzigd op 14 November 2020 02:48

Stuk voor stuk werpen ze zware achtcilinderdieselmotoren in de ring die meer dan 300 pk leveren. Op de autotentoonstelling IAA in Frankfurt, die op 13 september haar deuren opent, staan deze giganten voor het eerst tegenover elkaar.

Niet alleen in de rest van de Europese Unie, ook in Nederland stijgt het marktaandeel van dieselauto’s. In de eerste helft van dit jaar had 26,9 procent van de nieuwe auto’s een dieselmotor, blijkt uit gegevens van de RAI. Bij grote auto’s (BMW-5-serie, Audi A6) werd de 50 procent gepasseerd. Bij de Audi A8 gaat het om 55 procent, meldt een woordvoerster van het merk. De trend is duidelijk: Hoe groter de auto, hoe groter de kans dat hij een dieselmotor heeft. In een dieselland bij uitstek als Frankrijk zijn de uitvoeringen met een benzinemotor alleen nog op speciale bestelling leverbaar.

De variant met dieselmotor verbruikt ongeveer 20 procent minder brandstof, die ook nog eens goedkoper is dan benzine. Daarbij levert hij evenveel vermogen en is de tijd dat een diesel langzaam was voorbij. Een V8-diesel trekt sneller op dan een Ferrari van tien jaar oud. Het rijplezier is een belangrijke factor in de populariteit van diesel.

Doordat de markt groeit, ontwikkelen fabrikanten nieuwe modellen. En doordat de nieuwe modellen steeds beter worden, groeit de markt. Een belangrijk deel van de dieseltechniek is afkomstig van toeleveranciers, waarvan Bosch de grootste is. Deze komt met injectiesystemen die de diesel onder een steeds hogere druk in de cilinders spuiten.

Verder wordt de turbotechniek steeds geavanceerder. BMW heeft een model met twee turbo’s, en Mercedes-Benz ontwikkelt zelfs een motor met drie turbo’s. Uit 3 liter inhoud haalt die motor bijna 300 pk; dat is meer dan een benzinemotor. Dankzij roetfilters komt er ook geen zwarte rook meer uit de uitlaatpijpen.

Andere fabrikanten zullen volgen. Ford ontwikkelt voor Jaguar en Range Rover een V8-diesel. Die krijgt een inhoud van 3,6 liter en een vermogen van 250 pk. Zelfs Lexus kan de populariteit van diesel in Europa niet meer negeren. De dit jaar geïntroduceerde 2,2-literdiesel zal de basis vormen voor motoren met meer cilinders.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer