EU–verbod op sigarettenreclame geldt nog niet overal
Bijna tien EU–landen zijn te laat met de invoering van een algemeen verbod op sigarettenreclame in kranten, radio, internet en bij internationale manifestaties, zoals Formule I–races.
Tot de de Europese regel is in 2003 besloten en hij moet 31 juli ingaan. Nederland heeft de wet al wel aangepast aan de Europese richtlijn, maar volgens Brusselse informatie zijn de reclamewetten in Duitsland en veel Oost–Europese landen nog niet in orde. De Europese Commissie controleert of het verbod op 31 juli alsnog is ingevoerd, eventueel gevolgd door rechtzaken bij het Hof van Justitie.
Europees Commissaris Kyprianou (Volksgezondheid) vindt het reclameverbod erg belangrijk: „Het is een van de effectiefste manieren om roken te bestrijden. Het verbod spaart levens", zegt hij. Jaarlijks sterven 650.000 Europeanen door ziektes die te maken hebben met roken.
Een studie van de Wereldbank toonde in 1999 dat een reclameverbod het roken met 7 procent kan verminderen. De Europese Unie verbood al begin jaren negentig reclamespotjes voor sigaretten op televisie.
De enige plaatsen waar tabaksbedrijven hun producten nog mogen aanprijzen, zijn in bioscopen, billboards en op artikelen zoals asbakken en parasols. Reclame van lokale evenementen blijft ook mogelijk, tenzij er een buitenlandse deelnemer is.
De Europese Commissie probeert het roken ook op ander manieren te bestrijden. Zo presenteerde Brussel recent een serie waarschuwende foto’s voor pakjes sigaretten. De gevolgen van roken zijn dan zichtbaar in een rottend gebit of een lege kinderstoel. EU–landen mogen zelf kiezen of ze fabrikanten hiertoe verplichten.
Aangemoedigd door Brussel, kiezen steeds meer EU–landen ook voor een totaal rookverbod in cafés en restaurants. Eurocommissaris Kyprianou startte eind vorig jaar ook een grote campagne om te voorkomen dat jongeren gaan roken.
Brussel wil ook de ingrediënten van sigaretten gaan onderzoeken, om te zien wat de effecten zijn op de gezondheid. De fabrikanten werken echter slechts gedeeltelijk mee aan dat verzoek. De Europese Commissie wil in de herfst bespreken hoe de fabrikanten effectiever gedwongen kunnen worden hun ingrediënten openbaar te maken.