Campagne leidt tot meer klachten discriminatie
Nog geen twee weken nadat het Meldpunt Discriminatie Amsterdam (MDA) een campagne lanceerde om meer naamsbekendheid te krijgen, constateert het al een flinke toename van klachten.
Het aantal meldingen steeg met gemiddeld dertig per week, schreef het meldpunt vrijdag op zijn website. Vorig jaar kwamen er in dezelfde periode negen binnen.
Volgens het MDA variëren de klachten van klassieke incidenten tot mensen die bellen om in soms felle bewoordingen hun visie op de Amsterdamse multi-etnische samenleving te geven. Zo ontdekte een vrouw van Turkse afkomst na een boottochtje terug aan wal dat de achterband van haar fiets was doorgesneden. Ze deed een beroep op hulp bij de eigenaar van de botenverhuur, maar die bleek daarvan niet gediend. Hij riep haar toe dat ze moest terugkeren naar haar eigen land.
Verder solliciteerde een Amsterdammer van Marokkaanse afkomst per e-mail bij een bioscoop. Hij kreeg een afwijzing omdat ze al waren voorzien. Toen hij kort daarop met een Nederlandse achternaam reageerde, werd hij voor een gesprek uitgenodigd. Het bekende hoofddoekjesverhaal komt ook nog altijd vaak voor. Een werkgever wilde bijvoorbeeld een vrouwelijke sollicitant alleen aannemen als ze haar hoofddoek zou afdoen.
Het meldpunt krijgt ook klachten van autochtone Amsterdammers. Zo maakte een man er melding van dat hij door drie mannen met een Marokkaanse achtergrond was uitgescholden. Daarnaast komen er klachten van intolerant gedrag van allochtonen jegens de westerse cultuur.
Het MDA verwacht dat de klachten nog verder toenemen als de campagne na de zomer wordt verbreed met spotjes op de lokale televisiezenders.