Organon draagt veel bij aan winstgroei Akzo
Vooral aan de verkoop van medicijnen en van verven en lakken heeft Akzo Nobel zijn woensdag gepresenteerde winstgroei te danken. Het concern boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een winststijging van 22 procent tot 182 miljoen euro.
Chemie, de derde poot van het Arnhemse bedrijf, bleef wat achter. Deze sector had veel last van de dure olie.
Geneesmiddelen zijn voor Akzo Nobel steeds belangrijker. De omzet van medicijnenproducent Organon, vooral bekend van anticonceptiepillen, is over de gehele linie gegroeid met in totaal 4 procent tot ruim 600 miljoen euro. „Vooral de verkoop van nuvaring steeg opmerkelijk. De omzet kwam 65 procent boven die van het tweede kwartaal van vorig jaar uit”, aldus financieel-directeur R. Frohn. Hij denkt dat het te maken heeft met de gewenning die inmiddels is opgetreden onder Amerikaanse vrouwen. „Als ze nuvaring eenmaal hebben ontdekt, merken ze het gemak ervan en blijven ze het gebruiken.”
Met de groei lijkt de farmaceut uit Oss een streep te hebben gezet onder de moeilijke tijd die volgde op het verlopen van het patent op zijn winstmaker remeron. Het antidepressivum werd in de Verenigde Staten vrij snel uit de markt gedrukt door goedkopere medicijnen. Inmiddels zitten er zes nieuwe „kansrijke” medicijnen in de pijplijn, waaronder asenapine, een middel tegen schizofrenie dat samen met farmagigant Pfizer is ontwikkeld en in 2007 op de markt moet komen. De verwachtingen zijn hoog.
Akzo steekt steeds meer geld in onderzoek naar nieuwe medicijnen. De eerste zes maanden van 2005 al zo’n 200 miljoen euro. Ook Intervet, dat geneesmiddelen voor dieren maakt, is een winstmaker. Frohn: „Deze vaccins hebben dit kwartaal 50 procent meer opgeleverd. Er is nog meer te halen, zeker op de Amerikaanse markt voor de verzorging van huisdieren.”
Akzo Nobel is als verfproducent nog steeds onomstreden de grootste van de wereld. De divisie Coating moest over het tweede kwartaal weliswaar een 6 procent lager bedrijfsresultaat boeken, maar de omzet steeg tot boven de 1,5 miljard euro. Dat was vooral te danken aan groei in China en aan de scheepvaartindustrie. „Vooral de dure olie drukte de marges.” Frohn zei dat Akzo een prijsverhoging van 6 procent wist door te voeren. Verder was de vraag naar interieurverf in Europa zwak. Er is 200 miljoen euro opzij gezet voor overnames.
De omzet bij Chemie, in verkopen gemeten de middelste poot, bleef steken op het niveau van vorig jaar van net onder de 1 miljard euro. De divisie had eveneens last van de dure olie, een langdurige staking in de Finse papierindustrie en een tijdelijke productiestop van zijn fabriek in de Botlek.
De voorgenomen verkoop van veertien bedrijfsonderdelen met een boekwaarde van 700 miljoen euro in deze sector ligt volgens Frohn op schema. „Van drie bedrijven ontvangen we momenteel biedingen. Het proces neemt tijd in beslag, vooral omdat het vaak om voormalige familiebedrijven gaat.”
Het nettoresultaat in het tweede kwartaal werd opgepoetst door eenmalige bijdragen van 29 miljoen euro. Dat betrof verzekeringsgeld voor de schade aan een fabriek in de VS en 11 miljoen euro die was verdiend met de verkoop van een Zweeds chemiebedrijf. Kijkend naar de resultaten van het eerste en tweede kwartaal samen, is Akzo volgens Frohn uitstekend op koers met een omzet van bijna 6,4 miljard euro en een nettoresultaat van 469 miljoen. Dat laatste is maar liefst 66 procent hoger dan vorig jaar. We handhaven ons doel voor dit jaar, een nettowinst van 800 miljoen euro.”