Mogelijk vertraging voor hsl
De treinen van de hogesnelheidslijn (hsl) gaan mogelijk niet in april 2007 rijden, zoals de bedoeling is, maar pas een halfjaar later. De Franse spoorwegmaatschappij SNCF dreigt niet op tijd klaar te zijn met het inbouwen van het nieuwe beveiligingssysteem.
Ook de High Speed Alliance (HSA), het samenwerkingsverband van de NS en KLM dat op de hogesnelheidslijn gaat rijden, kampt met vertragingen. De HSA geeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat de schuld.
„Minister Peijs heeft ons de specificaties van het beveiligingssysteem nog niet gegeven. We hebben honderd wijzigingsvoorstellen gekregen, maar we weten niet welke we moeten toepassen”, zei een woordvoerder dinsdag.
De HSA en de SNCF hebben Peijs afgelopen vrijdag een brandbrief hierover gestuurd. De woordvoerder noemde vertraging bij de ingebruikname van de spoorlijn „zeer waarschijnlijk.”
De minister heeft ondertussen haar Franse ambtgenoot in een brief opgeroepen er alles aan te doen om te zorgen dat de hsl op 1 april 2007 van start kan, aldus een woordvoerster. Op die brief, die eind juni is verstuurd, is nog geen antwoord binnen.
Volgens de zegsvrouw heeft het ministerie van Verkeer alleen „onofficieel” vernomen van de dreigende vertraging bij de SNCF. „Formeel weten wij van niets.”
Over het inbouwen van het beveiligingssysteem zijn afspraken gemaakt tussen Nederland en Frankrijk. De NS bouwt het systeem in de in Italië bestelde treinen in. Deze gaan over het hsl-spoor tussen Amsterdam en Parijs rijden. De SNCF moet hetzelfde doen in haar Thalys-treinen.
Peijs heeft volgens haar woordvoerster in de brief aan haar Franse collega het grote belang onderstreept dat Nederland hecht aan een tijdige start van de hsl. Het departement verwacht dat de problemen worden opgelost. „Wij gaan er nog steeds van uit dat de treinen op tijd rijden.”
De HSA kon nog niets zeggen over eventuele financiële gevolgen van een uitgestelde opening van de hogesnelheidslijn. Als er schade is, wordt de staat daarop aangesproken, aldus de HSA-zegsman.