Economie

Sterke groei van Metro houdt aan

Gemiddeld 1.470.000 mensen lezen doordeweeks Metro. Dat blijkt uit de vanochtend gepubiceerde bereikscijfers van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).

Redactie economie
11 July 2005 11:47Gewijzigd op 14 November 2020 02:44

Dat is een stijging van 124.000 lezers, of 9,2 procent, ten opzichte van de vorige bereiksmeting. Op zaterdag lezen gemiddeld 550.000 mensen Metro. Hiermee komt het gemiddelde aantal lezers van maandag tot en met zaterdag op 1.330.000.

Silvio de Groot, algemeen directeur en uitgever van Metro, vindt het sterk toegenomen bereik een logisch gevolg van de groeistrategie. Elke krant wordt door ongeveer vier mensen gelezen, onder wie veel jongvolwassenen die werken of studeren. „En dat is precies de doelgroep waar veel adverteerders om staan te springen.”

Op 18 april van dit jaar heeft Metro de oplage met 90.000 exemplaren verhoogd tot 485.000 exemplaren per werkdag, maar die oplagestijging zal pas deels in de volgende bereiksmeting een effect hebben.

Hoofdredacteur Jan Dijkgraaf ziet de nieuw ingeslagen redactionele koers met regio-edities als een grote stap voorwaarts. „Metro blijft zich ontwikkelen, sneller dan alle andere kranten. Dat komt natuurlijk ook omdat wij de bedenkers van het concept zijn. We volgen niet, maar we geven de richting aan. Wij zijn gewend snel te schakelen.

Dit jaar precies tien jaar geleden startte het allemaal in Stockholm en die voorsprong in ontwikkeling vertaalt zich ook naar de inhoud en vormgeving van de krant. De korte berichtgeving in een moderne huisstijl geeft Metro een edge die ons jonge lezerspubliek aanspreekt. We hebben de Nederlandse editie in zes jaar al twee keer een volledige restyling gegeven. Zo lang doen andere kranten er over om over één verandering te vergáderen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer