Economie

Brussel maant Nederland over biodiesel

Brussel maant Nederland en zeven andere EU–landen op te schieten met de richtlijn voor biobrandstoffen.

Redactie digitale media
6 July 2005 14:40Gewijzigd op 14 November 2020 02:44

Nederland had de Europese Commissie al in 2004 moeten informeren hoe ze de richtlijn gaat invoeren. De aanmaning kan de eerste stap zijn voor een procedure voor het Europese Hof van Justitie.

„Jammer dat deze landen hun verplichting nog niet zijn nagekomen", zei Europees Commissaris Piebalgs (Energie) woensdag. „Vooral omdat biobrandstoffen belangrijk zijn om olie te vervangen."

De richtlijn vraagt vooral om meer brandstof biologisch te maken. Bij de pomp kunnen automobilisten dan bijvoorbeeld diesel tanken die is bijgemengd met koolzaadolie. Ook bio–ethanol uit graan en suikerbieten is mogelijk, evenals bio–gas uit afval. Deze twee brandstoffen zijn te mengen met benzine.

Voordeel van deze brandstoffen is dat ze minder broeikasgas CO2 uitstoten. Ook maken ze Europa minder afhankelijk van de olie–exporterende landen. Doel is dat eind dit jaar 2 procent van de brandstoffen biologisch is. In 2010 moet dat 5,75 procent zijn, zo heeft de Europese Commissie gevraagd.

Nederland had de Europese Commissie eerder om een jaar uitstel gevraagd van dit streven. Het bedrijfsleven is hier nog niet klaar en Nederland heeft geen traditie in biobrandstoffen, argumenteerde de overheid in haar verslag aan de Europese Commissie over 2003.

Een woordvoerster van staatssecretaris Van Geel (Milieu) zei dat het kabinet met prinsjesdag met voorstellen komt voor de invoering van biobrandstoffen vanaf 2006. „We hebben al in 2004 de Commissie laten weten dat we dit jaar willen gebruiken voor onderzoek over de vraag hoe biobrandstoffen het beste geïntroduceerd kunnen worden en de wijze van financiering. En 2005 is een streefdatum."

Biologische brandstoffen zijn in principe duurder dan gewone benzine of diesel. Lagere accijns zouden dat verschil aan de pomp kunnen opheffen. In enkele landen, zoals Duitsland, gebeurt dat al. In Zweden rijden al meer dan 15.000 auto’s op bio-ethanol. De bezitters van deze auto’s worden flink gesteund door de overheid. Zo hoeven ze in de binnenstad van Stockholm geen parkeergeld te betalen en is het percentage bio-ethanol vrij van accijns.

In België is recent een fabriek voor biodiesel van start gegaan. In Nederland zijn daarvoor voorbereidingen in onder meer Emmen en Arnhem.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer