Binnenland

Nieuwe auto goedkoper door EU–voorstel

De prijzen van nieuwe auto’s in Nederland zullen fors dalen als Europees commissaris Kovacs (Belastingen) zijn zin krijgt. Hij wil de hoge inschrijvingsbelastingen voor nieuwe auto’s, zoals de BPM van 43 procent in Nederland, tussen 2006 en 2016 geleidelijk afschaffen. In ruil daarvoor kunnen EU–lidstaten het verlies compenseren door langzaam aan de wegenbelasting te verhogen.

ANP
5 July 2005 17:59Gewijzigd op 14 November 2020 02:43

In een dinsdag in Straatsburg gepresenteerd plan wil Kovacs verder het gebruik van schone auto’s promoten door vanaf 2010 de helft van de wegenbelasting te baseren op de uitstoot van giftig koolstofdioxide (CO2) door personenwagens. Daarvoor wil Kovacs het Europees streven om een auto per kilometer niet meer dan 120 gram CO2 uit te laten stoten, hanteren als basisgrondslag.

Daarnaast vraagt de Hongaarse eurocommissaris om de opheffing van de dubbele belastbaarheid van nieuwe auto’s. Momenteel gebeurt het nog dat EU–burgers die in de ene lidstaat een nieuwe auto aanschaffen in hun eigen land nog eens belast worden. Kovacs zegt de afgelopen maanden „honderden klachtenbrieven van Europese burgers” te hebben gehad over dit onderwerp. Om deze burgers te compenseren, denkt Kovacs er ook aan een speciaal fonds opzetten.

De Europese ministers van Financiën moeten allemaal nog instemmen met het voorstel. Dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren. Zestien van de 25 EU–lidstaten kennen een inschrijvingsbelasting. In Denemarken ligt deze het hoogst met 180 procent bovenop de nieuwwaarde, met een maximum van omgerekend 16.000 euro.

Kovacs erkent dat het moeilijk zal zijn unanimiteit te verkrijgen. „Mijn plan zal misschien niet populair zijn bij de Deense minister van Financiën, maar wel bij de Deense burger”. De hoge verschillen tussen inschrijvingsbelastingen zorgen er ook voor dat autoproducenten in sommige landen lagere catalogusprijzen hanteren, om toch nog enige verkoop te kunnen garanderen.

Door die verschillen op te heffen, denkt Kovacs de Europese binnenmarkt ook beter te laten functioneren. Deze binnenmarkt hapert momenteel nog flink. Een Nederlander die bijvoorbeeld in België een goedkopere nieuwe auto koopt, kan deze alleen invoeren na betaling van BPM en het doorlopen van veel bureaucratische procedures. Een in België gekochte auto is alleen vrij in te voeren als de eigenaar minstens 180 dagen over de grens heeft gewoond.

De organisatie van Europese autoproducenten ACEA stemt op hoofdlijnen in met het voorstel van Kovacs. „Wij zijn altijd voorstander geweest van een belasting op het gebruik van een auto in plaats van het bezit”, aldus een ACEA–woordvoerster dinsdag. ACEA verwacht evenals Kovacs dat een nieuw belastingstelsel de autoverkoop in Europa zal stimuleren. Cijfers had Kovacs dinsdag niet beschikbaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer