Spa krijgt nieuwe concurrent
De zakenman Willem van Kooten opent deze zomer een offensief op de markt voor bronwater. Met zijn bedrijf H2olland bindt hij de strijd aan met marktleider Spa.
Om het merk op de kaart te zetten wil Van Kooten meer dan een half miljoen flesjes water uitdelen aan mensen die in de file richting het strand staan. Ook bij grote evenementen, zoals de Vierdaagse van Nijmegen, zal H2olland opduiken.
„Water uit de kraan is bijna gratis. Water uit een flesje niet, maar nu even wel”, liet de mediaondernemer vrijdag weten. Het nieuwe watermerk moet in de herfst in de winkel liggen. Volgens een woordvoerder zullen de prijzen „meer dan” concurrerend zijn met die van Spa.
Van Kooten is mede-eigenaar van een mineraalwaterbron in de gemeente Aa en Hunze in Drenthe. Uit die bron kan H2olland tegen lage kosten water verkrijgen.
De nieuwe concurrent van Spa streeft ernaar marktleider in Nederland te worden. Volgens Van Kooten kan de markt voor bronwater nog flink groeien. Gemiddeld drinkt een Nederlander jaarlijks ongeveer 17 liter bron- en mineraalwater. Vergeleken met het buitenland is dat weinig.
Naast Van Kooten zitten nog andere investeerders achter H2olland. Wie dat zijn, wil de woordvoerder niet kwijt. De omvang van het belang dat Van Kooten in het merk houdt, is eveneens onbekend.