Economie

Marktaandeel Aldi en Lidl fors hoger

Het marktaandeel van Aldi en Lidl is aanzienlijk hoger dan eerder werd aangenomen. De beide prijsvechters hebben geen 9, maar 13 procent van de Nederlandse markt in handen.

Redactie economie
30 June 2005 11:16Gewijzigd op 14 November 2020 02:42

Als ook Dirk van den Broek wordt meegerekend, geven Nederlandse huishoudens in totaal 18 procent van hun dagelijkse boodschappen uit bij prijsvechters. De sterke stijging is het gevolg van een nieuwe methode waarmee onderzoeksbureau ACNielsen de omzetten van de drie ketens berekent.

De sterke groei van met name Aldi en Lidl gaat ten koste van Ahold (Albert Heijn). Laurus (Edah, Super de Boer en Konmar) en Schuitema (C1000). Zij zouden beduidend minder presteren dan ze zelf aangeven.

In tegenstelling tot de andere ketens stellen Aldi, Lidl en Dirk van den Broek geen kassagegevens beschikbaar aan ACNielsen. Om de omzetten van deze bedrijven beter te kunnen meten, verzamelt het bureau sinds vorig jaar kassabonnen bij hun vestigingen. Op grond daarvan komt het bureau met de jongste gegevens.

„Alle supermarkten hebben geleden onder het oprukken van de Duitse ketens. In het bijzonder zijn C1000, Super de Boer en Edah getroffen. Want zij hebben meer vestigingen buiten de Randstad, waar de discounters het sterkst zijn”, aldus J. Holla van markonderzoeksbureau Gfk in een reactie.

De opmars van Aldi is inmiddels gestabiliseerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2004 is de Duitse prijsvechter in de eerste drie maanden van dit jaar 1,4 procent marktaandeel kwijtgeraakt. Dat betekent dat 70.000 huishoudens minder de deuren van Aldi passeerden.

Volgens Holla is de aantrekkelijkheid van Aldi verminderd door de prijzenoorlog en het kopiëren door concurrenten van Aldi’s sterke punten, zoals aanbiedingen van spullen in de non-foodsector.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer