Vrachtzeppelin komt niet van de grond
Het Duitse bedrijf CargoLifter zit in financiële moeilijkheden. Dat betekent dat een ambitieus project, de bouw van een enorm luchtschip voor het vervoer van vracht, in de lade verdwijnt. De overheid is niet van plan bij te springen wegens de onzekere omstandigheden waarin het bedrijf verkeert.
De plannen behelsden de bouw van een zeppelin van 260 meter lang en 85 meter hoog. Gevuld met 550.000 kubieke meter onbrandbaar helium zou het gevaarte in staat zijn ladingen tot 160 ton te vervoeren. Het plan kwam van Carl Freiherr von Gablenz, professor in de logistiek.
Von Gablenz richtte in 1996 het bedrijf CargoLifter op. Zestig kilometer ten zuiden van Berlijn staat een enorme fabriekshal, waar 500 mensen werken. Voor hen is de toekomst nu erg onzeker geworden.
De zeppelin, CL 160 genaamd, had in 2005 het luchtruim moeten kiezen, maar nu is er zelfs nog geen prototype van. Om het luchtschip klaar te krijgen, is nog 420 miljoen euro nodig, waarvan 50 miljoen euro per direct. De kans daarop is vrijwel nihil.
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft de plannen van CargoLifter met belangstelling bestudeerd, maar voelt er niets voor geld te steken in het bedrijf. Ook van haar 70.000 aandeelhouders moet de onderneming het niet meer hebben.
Eerder deze maand wilde Von Gablenz een in aandelen om te zetten obligatielening van 50 miljoen euro uitgeven aan de bestaande aandeelhouders, maar die schreven voor slechts 3,8 miljoen euro in. Verwonderlijk is dat niet. De koers van het aandeel ligt nu op ongeveer 1 euro. Ooit was dat 23,50 euro.
Von Gablenz bestrijdt dat zijn plannen definitief verloren zijn. „De CL 160 is ons vlaggenschip en zal dat blijven. We kunnen het luchtschip bouwen als we de financiering hebben.” Het ontwikkelingsteam wordt in elk geval verkleind. Hoeveel mensen in totaal hun baan kwijt zullen raken, zei Von Gablenz niet.
CargoLifter had onder meer Maastricht Aachen Airport op het oog voor het vervoer van vracht per zeppelin. Nederland had nog niet zo lang geleden ook al te maken met zeppelins die een vroege dood stierven. Vorig jaar augustus ging Rigid Airship Design uit Lelystand failliet. Dit bedrijf had de eerste zeppelinfabriek van Nederland willen bouwen. Ook hier was geldgebrek er de oorzaak van dat er niet eens een proefvlucht werd gemaakt.
CargoLifter bouwt al wel kleinere vrachtzeppelins, een soort ballons die vracht tot 75 ton kunnen vervoeren. Deze zeppelins kunnen worden gebruikt waar hijskranen niet kunnen worden neergezet. CargoLifter heeft er één van verkocht.