„Geest werkt vooral in stilte”
„Vorige week zijn er nogal wat partijleiders uitgeblust. Laat een ander het maar doen, zeiden Melkert en Dijkstal. Als er Eén is die daar reden toe had, was het Jezus wel. Weggestemd voor Barabbas! Maar Hij was trouw tot in de dood.” Ds. A. K. Wallet uit Naarden knoopte daar maandag de vraag aan vast: „Stem jij de Heere Jezus, de Lijsttrekker van de Partij van de Kansarmen?” De christelijke gereformeerde jeugdvereniging van Ouderkerk aan den Amstel organiseerde voor de 24e keer een pinksterappèl, ditmaal over het thema ”Uitgeblust?”.
Ds. G. van Roekel uit Huizen behandelde het deelthema ”Een lopend vuur”. Hij vroeg zich af waarmee de loop van het Evangelie van Jeruzalem tot de einden van de aarde begonnen was. „Zendingsdrang heeft te maken met de vervulling van de Heilige Geest. Hij brengt tot geloof en doet leven uit het geloof. De Geest wekt het oprechte godsvertrouwen dat Hij de beloften van het Evangelie vervult en Hij brengt onder Christus’ heilzame heerschappij.”
Tussen de vervulling met de Heilige Geest en Zijn woning maken in mensenharten zette ds. Van Roekel een isgelijkteken. „Hij komt tot mensen die geestelijk leeg zijn. Als Hij je die leegheid leert kennen, ga je God missen.”
Ds. Van Roekel liet uit de Bijbel zien dat de Geest van Pinksteren de Geest van het getuigenis is. „Met vrijmoedigheid verkondigden de discipelen de grote daden van de Heere. Bij ons is „vrijmoedigheid” een kwestie van aandurven. In het Nieuwe Testament heeft het te maken met de genade die God verleent en het voorrecht dat de Geest waarmaakt wat God belooft. Christelijke prediking is altijd verkondiging van kruis en opstanding.”
Allerlei signalen, zoals matig bezoek van zendingsdagen, deden ds. Van Roekel zich afvragen of de Christelijke Gereformeerde Kerken niet te veel naar binnen zijn gericht. „Of ontbreekt het ons aan de vervulling met de Heilige Geest? Het is geen Pinksteren geweest om er nog wat over na te praten. Hij wil werkelijk intrek nemen in onze harten! De discipelen wérden vervuld; het is Zijn werk. Maar Hij doet het wel in de weg van de gebeden van de gelovigen.”
Het woord ”vuur” is in de Bijbel allereerst een teken van Gods heiligheid of verhevenheid, zette ds. H. D. Rietveld uit Nijkerk uiteen in zijn behandeling van het thema ”In vuur en vlam”. Verder heeft het te maken met het gericht en met Zijn liefde. „In het kruis komen die drie betekenissen samen.” De Bijbel, die wel het vlammend schrift van de heilige God is genoemd, is volgens de Nijkerkse predikant niet bedoeld om te verschroeien, maar om de lezers in het hart te treffen.
Nadat hij erop gewezen had dat de vurige tongen op de hoofden van de discipelen al weer spoedig verdwenen waren, waarschuwde ds. Rietveld om het niet van spectaculaire dingen te verwachten. „De Heilige Geest werkt meestal heel gewoon, heel ordelijk. Het echte werk gebeurt in de stilte! Bijvoorbeeld wanneer je regelmatig op je slaapkamer in de Bijbel leest.”
„Ons vlammetje staat vaak op de tocht”, gaf ds. Rietveld toe. Onder verwijzing naar Bunyans ”Christenreis” maakte de predikant duidelijk dat de satan het vuur probeert te blussen. „Maar doordat de Heere de olie van Zijn Geest op het vuur blijft gooien, blijft het branden.”
In zijn openingswoord karakteriseerde ds. P. D. L. Visser uit Ouderkerk aan den Amstel de evangelieprediking als de uitvoering van Gods agenda. „De Heere wil ons als de opvolgers van de apostelen inschakelen om Zijn werk af te maken. Hij is het offer van ons leven waard.”