Economie

E–mailadressenboek op internet

Een zoekmachine voor e–mail– en internetadressen. Het lijkt het ei van Columbus dat vijf jaar geleden al ontdekt had moeten zijn, maar ondernemer M. van Tol zegt nu de eerste te zijn die ermee is begonnen. Zijn besloten vennootschap Delfblue opende donderdag de internetpagina www.internetadresboek.nl. Met 760 andere domeinnamen, waaronder internetaddressbook.com, hoopt hij de wereld te veroveren.

ANP
23 June 2005 15:47Gewijzigd op 14 November 2020 02:41

„Eigenlijk ongelooflijk dat zoiets nog niet bestond", aldus Van Tol over zijn ’vinding’. „Hier is iets over het hoofd gezien".

Pas een jaar is hij ermee bezig. De lucratieve verkoop van Marktplaats.nl, de virtuele rommelzolder die door het Amerikaanse internetveilinghuis eBay werd gekocht voor 225 miljoen euro, stimuleerde hem om een nieuwe goudmijn op internet te ontdekken. Vier enthousiaste softwareprogrammeurs deden de rest.

Inmiddels leurt ABN Amro met zijn project om strategische partners te vinden. Zelf beschikt Van Tol niet over de financiën om het internationaal tot een succes te maken. De ondernemer heeft naar eigen zeggen al zo’n 800.000 euro uitgegeven, grotendeels gefinancierd uit de verkoop van een bedrijf in tuinartikelen.

Een patent op de zoektechniek is in Nederland verleend, met de rechten om dat wereldwijd met terugwerkende kracht uit te breiden. „De techniek is complex. Ik heb daarom een voorsprong", stelt Van Tol.

Wie bijvoorbeeld Philips op van Tol’s site intikt, krijgt een hele lijst met e–mailadressen van Philips–medewerkers. De zoekmachine kan echter niet helemaal vermijden dat ook zoekresultaten die bijvoorbeeld Google geeft bij dezelfde zoekterm, op computerscherm verschijnen. „Dan moet ik de filter te strak instellen", aldus Van Tol.

Delfblue wil zijn inkomsten halen uit bedrijven en particulieren die tegen extra betaling extra informatie in de database van het bedrijf willen zetten. Ook denkt van Tol veel geld te kunnen verdienen met advertentielinks bij de zoekopdrachten.

Volgens Van Tol is er veel belangstelling voor zijn onderneming. ABN Amro zou vooral praten met partijen die al bedrijvengidsen uitgeven en softwareontwikkelaars. Dromen over een onbezorgd pensioen op een vakantieparadijs durft de man uit het Brabantse Rijen nog niet. „Ik wil dit bedrijf zo lang mogelijk vasthouden. Ik ben niet op zoek naar iemand die alleen maar een zak geld biedt".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer