Binnenland

Overleg bonden en ProRail mislukt

Het overleg tussen de vakbonden en ProRail over het CAO-conflict is donderdag op niets uitgedraaid. Dat hebben de betrokken bestuurders van FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond gezegd.

ANP
9 June 2005 16:18Gewijzigd op 14 November 2020 02:38

ProRail had voorgesteld een arbitragecommissie in het leven te roepen die een advies had moeten geven over de loonstijging voor de 3000 werknemers. FNV Bondgenoten had daar al bedenkingen tegen en het gesprek met de spoorbeheerder heeft deze donderdag niet weg kunnen nemen. Daarmee lijkt het waarschijnlijk dat het personeel volgende week vrijdag staakt en het treinverkeer onmogelijk maakt.

FNV-bestuurder T. Nijenhuis zegt dat een arbitragecommissie geen zin heeft, omdat het besluit toch aan de vakbondsleden moet worden voorgelegd. De leden hebben volgens Nijenhuis al laten weten wat ze van ProRail willen, dus kunnen de bonden en de spoorbeheerder beter zelf over de nieuwe CAO onderhandelen.

B. Anker, bestuurder bij CNV Bedrijvenbond, wil „alles aangrijpen om een staking te voorkomen”. De vakbond is bereid de mogelijkheden voor een arbitragecommissie te bekijken. Dan moeten wel alle partijen, inclusief FNV Bondgenoten, achter dit initiatief staan.

„Naar het zich nu laat aanzien, koersen we af op een treinstaking”, zei een woordvoerder van ProRail. „Wij hebben een meer dan gemiddeld voorstel gedaan. De rek is eruit”. Hij sluit desondanks niet uit dat er nog een oplossing voor het conflict wordt gevonden. Een gang naar de rechter is de spoorbeheerder op dit moment niet van plan.

Onder dreiging van een 24-uursstaking op 17 juni hebben FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond het bedrijf een ultimatum voor een beter CAO-bod gesteld. Dat ultimatum loopt vrijdag om 12.00 uur af. ProRail biedt een loonsverhoging van 2,75 procent over de jaren 2005 en 2006. Verder kunnen de werknemers over 2004 een eenmalige uitkering van 400 euro krijgen en in de toekomst een resultaatafhankelijke bonus.

De bonden eisen vooral dat het gat in de beloning van personeel van de Nederlandse Spoorwegen en die van de werknemers bij de spoorbeheerder wordt gedicht. Om de verschillen te verkleinen eisen ze 4,75 procent loonsverbetering. ProRail regelt de treinenloop op het spoornet. Een staking kan dus heel het verkeer stilleggen. De NS vindt het „buiten proportie” dat een loonconflict bij ProRail een miljoen reizigers dupeert.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer