Binnenland

Alternatief voor snel spoor naar Noorden

PvdA en VVD kiezen voor een goedkoper alternatief voor een snelle spoorverbinding van Amsterdam naar het noorden van het land.

ANP
7 June 2005 20:52Gewijzigd op 14 November 2020 02:37

Tot dusver is vooral sprake van de aanleg van zo’n Zuiderzeelijn via een hogesnelheidsverbinding of een kostbare magneetzweefbaan, waaraan het kabinet 2,73 miljard euro wil bijdragen. Het CDA reageert verrast en afwijzend.

VVD-kamerlid Hofstra noemt dit alternatief een „Hanzelijn plus plus". Op de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, waarvoor al plannen zijn, moeten snelheden mogelijk worden tot ongeveer 200 kilometer per uur. Bovendien moet de supersnelle trein van Parijs naar Amsterdam twee keer per dag doorrijden naar Groningen en Leeuwarden.

Bovendien moet tussen Groningen en Assen het stadsgewestelijk vervoer verbeteren, zoals staat in het vervoersconcept Kolibri dat voorziet in onder meer uitbreiding van het railsysteem. Daarmee is de ontsluiting van het noorden gediend, zei PvdA-woordvoerster Dijksma dinsdag in een debat in de Tweede Kamer over de toekomstige aanpak van infrastructuurprojecten.

Hofstra denkt dat dit al met al 700 miljoen euro minder duur zal zijn dan een TGV of magneetzweefbaan. Hij en Dijksma komen met hun alternatief om te voorkomen, „dat we volgend jaar met lege handen staan". Hofstra voorziet dat een magneetzweefbaan en de TGV onhaalbaar zullen blijken. Ook Dijksma vindt die varianten onwaarschijnlijk, al wil ze de stekker niet uit de plannen trekken en „zich best wil laten overtuigen". „Met meel in de mond blijven praten, is het laatste wat ik wil", benadrukte ze echter.

CDA-specialist Van Hijum was verrast door het initiatief. De ZZL moet naar zijn zeggen „Duivesteijn–bestendig" zijn, doelend op aanbevelingen van een Kamercommissie voor een toekomstige aanpak van megaprojecten. Alle alternatieven moeten een kans krijgen. „Ik dacht op één lijn te zitten met de PvdA om de zaak nu goed op de rails te zetten en de zorgvuldigheid te bewaken. Jammer dat de andere kant lijkt te ontsporen."

„Wij zijn geen wetenschappelijk instituut”. De discussie over de snelle verbinding naar het noorden loopt al heel lang en half ambtelijk Nederland praat onderhand mee, reageerde Hofstra, die sprak van „schaatsen in yoghurt”. Een onmogelijk project, concludeerde hij.

D66-kamerlid Van der Ham koos duidelijk zijn kant, „de eerlijkheid” prijzend van VVD en PvdA. „We moeten af van schaduwdebatten”. De magneetzweefbaanvariant mag best nog bekeken worden, „maar onze inschatting is dat het er niet van zal komen”.

Gronings commissaris van de koningin Alders reageerde zeer geïrriteerd op zijn partijgenote Dijksma en op Hofstra. „Zij hebben geen millimeter overlegd met het noorden des lands”. Alders „kan zich niet voorstellen” dat de noordelijke regio de beloofde bijdrage van een miljard euro aan een ZZL voor een Hanzelijn beschikbaar stelt.

De Hanzelijn-variant heeft volgens hem „de meest beperkte impact” op de werkgelegenheid en de economische versterking van het noorden. Het geld besteden voor andere dingen is in zijn ogen „in strijd met afspraken”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer