Kranten zien oplagecijfers licht verschuiven
De meeste kranten zagen hun oplage in 2001 dalen. Dat maakte het HOI, Instituut voor Media Auditing, maandag bekend.
Het Algemeen Dagblad (AD) is met 333.047 verspreide exemplaren niet langer de tweede krant van Nederland. Dat is de Volkskrant met 333.983 exemplaren.
Beide kranten verspreidden in 2000 nog respectievelijk 353.862 en 343.961 kranten. De Telegraaf blijft met 807.635 exemplaren de grootste krant, maar ook dit dagblad verloor ten opzichte van 2000 (809.829). NRC Handelsblad daalde naar 267.201 (2000: 270.706). De oplage van het Reformatorisch Dagblad kwam eind 2001 uit op 58.869 (2000: 58.904).
Dagblad Trouw (128.188), Het Parool (89.556), Het Financieele Dagblad (68.860) en het Nederlands Dagblad (33.728) waren de enige landelijke kranten die winst boekten. In 2000 hadden ze een oplage van respectievelijk 125.522, 89.483, 67.366 en 32.548 exemplaren.
Ook de meeste regionale bladen zagen hun oplage verminderen. Dat komt deels, omdat het HOI dit jaar voor het eerst een andere telmethode hanteert. Zo worden niet-verkochte exemplaren die door winkels worden teruggestuurd nu van de totale oplage van een krant afgetrokken.