Veel afhakers op Bedrijfsauto RAI
Diverse automerken ontbreken op de Bedrijfsauto RAI in oktober. Als reden worden de perikelen rond het grijs kenteken genoemd.
Doordat de overheid bestelauto’s voor particulieren dit jaar duurder heeft gemaakt, zit de verkoop nu al 16 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar.
De afhakers voor de Bedrijfsauto RAI zijn niet de minste: Toyota, Citroën, Kia, Mazda, Nissan en Suzuki hebben zich niet aangemeld. Louwman & Parqui, de importeur van Toyota, wijst erop dat de situatie rondom het grijs kenteken sinds begin dit jaar sterk is veranderd. „Het is daardoor veel lastiger geworden om van personenauto’s afgeleide wagens op grijs kenteken te registreren”, aldus een woordvoerder.
Ook Citroën Nederland ziet af van deelname. Het merk wil de beschikbare budgetten op een andere manier inzetten dan voor beurzen en tentoonstellingen. Nissan heeft eveneens afgehaakt. „Wij verkopen relatief veel aan particulieren. De Bedrijfsauto RAI is niet de plek waar particulieren een bestelauto kopen en daar komt nog bij dat die verkoop aan particulieren onder druk staat door de nieuwe fiscale regels die vanaf 1 juli voor bestelauto’s gelden.”
Een woordvoerder van de RAI zegt het te betreuren dat een aantal personenautomerken ontbreekt. „Niettemin is het aantal exposanten voor dit jaar gelijk aan dat van twee jaar geleden en we hebben nog een wachtlijst.” De RAI signaleert meer belangstelling voor de show van importeurs van vrachtauto’s en Nederlandse bedrijven die opleggers bouwen.