„SkyTeam moet extra leden toelaten”
De luchtvaartalliantie SkyTeam, waartoe ook Air France-KLM behoort, moet zich openstellen voor nieuwe leden die normaal gesproken niet zouden zijn toegelaten.
Onder druk van de concurrentie mogen luchtvaartmaatschappijen zich binnenkort bij het SkyTeam aansluiten als een soort leden op afstand.
Dat hebben bronnen binnen het verbond op de jaarvergadering van de luchtvaartorganisatie IATA in Tokio gezegd.
Het SkyTeam stond lange tijd terughoudend tegenover nieuwe leden en stelde strenge eisen aan aspirant-kandidaten. De alliantie dreigde echter te worden voorbijgestreefd door de concurrenten Oneworld (British Airways) en Star Alliance (Lufthansa), die de laatste tijd veel luchtvaartmaatschappijen als leden aan zich bonden.
Om niet achter te blijven, introduceert het SkyTeam later deze maand in Amsterdam een nieuwe vorm van lidmaatschap. Luchtvaartmaatschappijen mogen zich aansluiten, maar worden geen voltallig lid. Klanten van deze vervoerders kunnen punten sparen bij andere SkyTeam-maatschappijen en kunnen gebruikmaken van de zakenlounges op de luchthavens.
De verwachting is dat vooral kleine maatschappijen zich op deze manier bij het SkyTeam zullen voegen, waardoor het netwerk van de alliantie slechts mondjesmaat wordt uitgebreid. Het verbond wil er vooral voor zorgen dat de groei van concurrerende allianties wordt geremd doordat ze minder nieuwe leden kunnen toelaten. Het SkyTeam verwelkomt binnenkort waarschijnlijk het Zuid-Amerikaanse Copa Air als een van de eerste leden op afstand.
Het SkyTeam heeft behalve Air France-KLM onder meer als leden Czech Airlines, Delta Air Lines, Northwest en Continental. KLM trad in september toe tot de alliantie, nadat de onderneming was samengegaan met Air France. Volgens ingewijden bevalt de samenwerking met de Nederlanders goed. Volgens bestuursvoorzitter L. van Wijk ligt KLM goed in de groep. Wel is de besluitvorming lastiger geworden, omdat inmiddels afgevaardigden van negen maatschappijen in het bestuur zitten. In een luchtvaartalliantie maken vervoerders onder meer afspraken over het afstemmen van de netwerken.