Binnenland

Sms’ers krijgen een gespierde duim

Welke haven verwerkte de meeste containers? Om dat te kunnen zien „verdient het aanbeveling deze cijfers te verwerken in een cirkeldiagram.” Waarbij heel handig zijn: een passer, een potlood, een gum. Moet je maar net allemaal niet bij je hebben.

L. Vogelaar
27 May 2005 20:50
beeld RD
beeld RD

„We wisten helemaal niet dat je die nodig had”, zeggen vwo’ers op het Ichthuscollege in Veenendaal verongelijkt. Corné Wolfswinkel weet de oplossing: „Een klacht indienen bij het LAKS. Dat werkt vást.”

Het was vrijdag niet de enige hobbel in het aardrijkskunde-examen. „Weinig theorie; veel atlas- en inzichtvragen”, bromt Roel Wolfert. Toch nog iets positiefs: „Het waren wel actuele onderwerpen.”

Lastig is het als een onderwerp je niet bekend voorkomt. „Bij een plaatje van vulkanische gesteenten moest je de hoofdgroep noemen. Ik kan me niet herinneren dat ooit eerder gehad te hebben”, zegt Peter Wijnberger. „Er zat ook veel in over de Vinex-wijken en over de compacte stad, terwijl dat in het boek maar zijdelings genoemd werd.”

Het havo-examen Frans was volgens Rianne van der Veer en Jacomijn Roest veel te lang. En de teksten waren vrij moeilijk. Lisette Elsenaar: „Je verzint eerst zelf een antwoord en vervolgens kijk je welk van de vier antwoorden daar het meest bij past.”

De eerste aanblik is niet erg bemoedigend als teksten zo lang zijn, zegt docente drs. M. Schoonderbeek-Diepeveen. „Maar het examen was goed te doen. De onderwerpen stonden dicht bij de leerlingen, bijvoorbeeld over hoe een duim door het sms’en gespierder wordt en wat volgens jou de gewenste leraar is. Leerlingen die op werkweek in Parijs zijn geweest, kunnen zich goed indenken wat een enorme klus het beschilderen van de Eiffeltoren is.”

De havisten kregen ook management en organisatie voor hun kiezen. Carma van Doorn is na afloop vrolijk gestemd. „Ik zag er tegenop, maar volgens mij ging het heel goed.” Nog iets verbazingwekkends: „We moesten twee boeken leren, maar het ene kwam volgens mij helemaal niet in het examen voor.”

Vmbo’ers konden op het Ichthuscollege voor het eerst een muziekexamen afleggen. Acht leerlingen luisterden eendrachtig naar een bonte variatie aan fragmenten, van klassiek tot populair. „Acht leerlingen”, zegt docent A. C. Brink. „Dat is eigenlijk te weinig, maar de school wilde het proberen, gezien het belang van het vak: muziek is een wezenlijk onderdeel van de leefwereld van de leerlingen.”

Op havo en vwo doen de muziekleerlingen geen centraal examen, omdat de school in plaats van drie uur muziek per week twee uur muziek en één uur ckv2 aanbiedt. De vmbo’ers deden het vrijdag wel centraal. „Een leuk examen; niet veel moeilijke dingen”, oordeelt Brink. „Vormschema’s en grafische notaties genoeg, maar er werd nauwelijks een beroep gedaan op de kennis van termen en begrippen.”

„Niet echt moeilijk” was ook het vmbo-examen Engels, vinden Jonathan Krijgsman en Paulien ter Brake. „Wel veel leeswerk.”

Eén vraag na afloop van het vwo-examen natuurkunde is genoeg om een storm aan reacties te ontketenen. Waarbij niet eenvoudig te bepalen is welk oordeel de meeste stemmen krijgt: moeilijk of makkelijk. Consensus is er wel over de omvang: „Veel te lang.” Dat bleek: bij natuurkunde 1 vertrok één leerlinge vroeger dan het uiterste tijdstip, bij natuurkunde 1,2 nul.

„Volgens mij ontbrak er een gegeven in de laatste vraag van natuurkunde 1”, zegt Thanja(CORRECT) Lambers. Figuur 5, het silhouet van een pelikaan op schaal, drijft haar stem naar grotere toonhoogte: „Echt flauw! Je gaat toch niet hokjes tellen zitten oefenen. Je raakt uit je concentratie doordat je moet kijken of het een heel of een half hokje is.”

Docent N. van Egdom ontdekte „kruideniersvragen”: „In sommige opgaven zaten allerlei verschillende onderwerpen en moest je van alles combineren. Er zaten ook best lastige dingen tussen. De teller bij etalageverlichting heeft meestal vier uitgangen. In dit examen zijn het er elf.”

Al met al was het wat moeilijker dan vorig jaar, zegt Van Egdom. Dat geldt volgens zijn collega drs. H. Ligtenberg ook voor het natuurkunde-1,2-examen. Over de inhoud is hij goed te spreken: „Veertien van de vijftien onderwerpen zaten erin.”

Meer over
Examens 2005

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer