Binnenland

Bonbons van docente bij Latijn

„Meneer, moest dat nu echt voor de microfoon? Weg was m’n concentratie.” De mededeling „Ga door tot je het woord ”Einde” ziet” was echter niet overbodig, zegt docent H. G. Slootweg. „Er zijn twee leerlingen die de laatste zeven vragen over het hoofd hebben gezien. Dan komen de traantjes.”

L. Vogelaar
26 May 2005 11:33
Foto RD, Henk Visscher
Foto RD, Henk Visscher

Slootweg en zijn vakbroeder drs. P. J. de Jong verschillen van mening over het aardrijkskunde-examen dat hun havo-leerlingen woensdag op de Jacobus Fruytierscholengemeenschap in Apeldoorn voorgelegd kregen. „Best lastig”, vindt Slootweg. „Volgens mij ging het nogal”, denkt De Jong.

Slootweg wijst op de „instinkertjes”: „Bij opgave 9 was er een breed scala aan mogelijke antwoorden. Het is nog even afwachten of die ook allemaal goed gerekend mogen worden. Opgave 5 was niet duidelijk geformuleerd.” De examenmakers hadden beloofd wat meer kennisvragen te stellen. „Dat hebben ze ook gedaan.”

Gert Beens kwam er geen onverwachte dingen in tegen. „Het ging gelukkig wel goed.” Mag ook wel als je vier of vijf uur gestudeerd hebt. Jaco van Hengel is ook positief. „Vorig jaar moet het aardrijkskunde-examen heel moeilijk zijn geweest. Onze docent zei al dat het nu wat makkelijker zou zijn.”

Rieke Slootweg en Alinda van den Broek vonden het maar lastig. „Je moet iets leren, maar dan krijg je die situatie tijdens het examen op een heel andere manier voorgelegd.” En van meneer -of misschien was het een mevrouw- Ullman hadden ze nog nooit gehoord.

„Met behulp van welk begrip uit de interactietheorie van Ullman kun je de in bron 7 gegeven verklaring het beste samenvatten?” luidde de vraag. Ullman? Petra Schurink en Kim de Goffau: „We wisten wel iets over push- en pullfactoren, maar of dat iets met die man te maken heeft?”

Jos Nijveld had een meevallertje: „Mijn buurjongen zit op een andere school in havo-5. Woensdagavond hebben we onze boeken uitgewisseld. In zijn boek las ik iets over Ullman. Daardoor wist ik vandaag het antwoord.” „Zijn naam stond niet in ons boek, maar zijn theorie wel. En Ullman werd in de oefenexamens genoemd”, zeggen de docenten.

Het examen bevatte weinig kaartvragen, zeggen Kim en Petra. „Daar zijn de leerlingen bij gebaat”, weten de beide leraren. „In vorige examens moesten er veel meer kaarten vergeleken en gecombineerd worden. Dat kost een hoop tijd.”

Terwijl buiten een paar leerlingen languit in de warmte van de zon liggen, is het in de grote gymzaal nog lekker koel. Na het vertrek van de havo-leerlingen blijft alleen een lange rij vwo’ers over. Zij doen Latijn.

„Knóépers moeilijk”, roepen de latinisten na afloop. „Onlogische vragen, heel andere dan die we hadden geoefend. En het was veel te lang. De vertaling, dat ging nog wel, maar de rest… Van de tien teksten die we moesten leren, kwamen er maar twee aan bod.”

Eén leerling vertrok eerder; de anderen zetten stug door tot de klok er onverbiddelijk een eind aan maakte. „Toen was ik halverwege de vertalingstekst.” De docente voelde het misschien aankomen. „Ze kwam ons bonbons brengen. Heel lief.”

Op de locatie Rijssen legden negen vmbo-leerlingen het geschiedenisexamen voor de gemengde en theoretische leerweg af. Ze hadden het niet zwaar, zegt docente J. Timmerman-Schulenburg. „Het eerste gedeelte, over de Koude Oorlog, konden ze zo invullen. Het tweede deel, over de industriële samenleving, vroeg nogal wat inzicht. Dat bevatte veel sociale geschiedenis en dat vinden de leerlingen vaak lastig.”

Havo en vwo kregen Woensdagmiddag wiskunde voorgelegd. De vwo’ers in Apeldoorn maakten het wiskunde-examen op de computer. Ze kregen er een halfuur extra voor. De Fruytier is een van de scholen die met het digitale examen proefdraaien. In de toekomst wordt het verplicht.

Alinda, Jan en Gert-Jan komen met rode hoofden de computerlokalen uit. „Warm! Maar het examen viel mee.” „Dat dacht ik al”, zegt docent R. Doeze Jager. „De eersten die weggingen, mochten niets zeggen, maar ze staken de duim omhoog. Het gedeelte dat digitaal moest worden gemaakt, bevatte wel veel leeswerk. Je hoofd moet dan steeds heen en weer van het papier naar het scherm.”

Inge Slagman en Henk van Engelenhoven hadden met het havo-examen weinig moeite. „Was ook niet moeilijk”, beaamt docent W. Blankestijn. Over de eerste opgave is hij niet te spreken. „Dat is geen wiskunde, maar leesvaardigheid. Hoort bij Nederlands thuis. Jammer dat dat nu net de eerste opgave was.”

In het B1,2-examen was de tweede som heel lastig. „Een machtsfunctie met een vrij lastige macht. Daar heb je nogal wat algebraïsche vaardigheden bij nodig.”

Meer over
Examens 2005

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer