Economie

Minder trucks op de weg is haalbaar

Het transport van goederen kan veel efficiënter worden geregeld. Door bijvoorbeeld ritten tussen verschillende bedrijven beter op elkaar af te stemmen, kunnen de kosten van het vervoer omlaag, hoeven er minder vrachtwagens op de weg te rijden en daalt de luchtvervuiling.

ANP
20 May 2005 09:13Gewijzigd op 14 November 2020 02:34

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en verladersorganisatie EVO gaan via het project Transportbesparing de komende tweeënhalf jaar werken aan doelmatiger goederenvervoer, zo maakten zij donderdag bekend. Deels moet een praktischer indeling van de ritten daarvoor zorgen. Ook valt er volgens EVO en het ministerie nog veel winst te behalen in de manier waarop de producten worden vervoerd.

Door bijvoorbeeld tijdelijk lucht uit luiers of water uit autowasmiddelen te halen, kunnen de producten compacter en dus in grotere hoeveelheden in een keer worden vervoerd. De luierfabrikant verwacht op deze manier per jaar 1,5 miljoen kilometer minder te hoeven rijden, terwijl ook de producent van autowasmiddelen zijn transportkilometers halveert.

„Transport zorgt voor volle schappen, maar zorgt ook voor maatschappelijke problemen als vervuiling en volle wegen”, verklaarde een woordvoerster van het ministerie. Zonder die volle schappen in de waagschaal te stellen, zijn die problemen met efficiënter transport wel te verminderen. Voor het bedrijfsleven levert het daarbij een kostenbesparing op.

Het Platform Detailhandel hoopt dat een betere bevoorrading van de binnensteden kan meedraaien in het project, aldus secretaris P. Walraven. Nu rijden volgens hem vrachtwagens geregeld halfleeg rond, omdat gemeenten verschillende eisen aan bijvoorbeeld de lengte van de trucks stellen. Ook beperkte laad- en lostijden in een binnenstad nopen transporteurs ertoe meerdere wagens te laten rijden. Deze gang van zaken levert volgens Walraven een schadepost op van jaarlijks circa 300 miljoen euro.

Het ministerie begon het project in 2002. Door de samenwerking met EVO gaat het een nieuwe fase in. Samen met de Stichting Natuur en Milieu gaat Nederland het project ook promoten bij de Europese Commissie en andere lidstaten van de Europese Unie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer