„Ambtelijke organisatie Rotterdam moet beter”
Rotterdam moet een fors aantal wijzigingen in de gemeentelijke organisatie doorvoeren om dichter bij de burgers te staan en dienstverlenend en klantgericht als eenheid te opereren.
Dat staat in de notitie ”Rotterdam georganiseerd bestuurd… en zo gaan we dan doen!”, die het college woensdag naar de gemeenteraad heeft gestuurd.
Rotterdam heeft al een aantal verbeteringen in gang gezet. Zo heeft de gemeente sinds april een centraal telefoonnummer en kunnen verschillende zaken via internet worden afgehandeld.
Dit jaar komt er ook een stadswinkel in kantoren van de deelgemeenten. Bij dit loket zijn alle diensten en producten van de gemeente verkrijgbaar. Verder moet er een duidelijker scheiding komen tussen bevoegdheden van deelgemeenten en het stadhuis. Helder moet worden wie waarvoor verantwoordelijk is en wie waarop afgerekend kan worden.
College en bestuur van de deelgemeenten gaan gestructureerder overleggen op vaste data. Daarnaast gaan de deelgemeenten volgens dezelfde begrotingssystematiek werken, waardoor ze vergelijkbaar worden. Volgens het college kan de gemeentelijke organisatie efficiënter functioneren.
Het aantal politici (355) in deelgemeenten gaat omlaag. Met de notitie kiest het college voor een voortzetting van het deelgemeentebestel voor de raadsperiode 2006-2010.
De gezamenlijke deelgemeenten noemen de plannen een gemiste kans om de dienstverlening voor de Rotterdammer te verbeteren. „De vitale rol van de deelgemeenten wordt verder uitgehold. Feitelijk worden de deelgemeenten afgeschaft.”