Economie

Feestdagen en export versterken Aalsmeer

Bloemenveiling Aalsmeer versterkt zijn marktaandeel. Bij de stijgende verkopen van bloemen en planten nemen grootwinkelbedrijven, de export en feestdagen een steeds belangrijker plaats in.

Redactie economie
8 May 2002 08:32Gewijzigd op 13 November 2020 23:33

Bij de presentatie van de jaarresultaten over 2001 stelde Bloemenveiling Aalsmeer dinsdag dat bij de voortdurend groeiende afzet het marktaandeel van de grootwinkelbedrijven in Europa stijgt. In 1995 werd nog 18 procent van de bloemen en planten via de ketens verkocht, maar vorig jaar ging het om 20 procent. Commercieel directeur J. Straver gaf aan dat traditionele bloemenwinkels een belangrijke plaats blijven innemen.

De Nederlandse bloemen- en plantenmarkt is stabiel. De stijgende verkopen worden in het buitenland gerealiseerd. Weliswaar blijft Duitse markt -verreweg de grootste buitenlandse afnemer- stabiel doordat deze verzadigingsverschijnselen vertoont, maar naar het Verenigd Koninkrijk, Oost-Europa en het zuiden van Europa wordt meer uitgevoerd.

De veiling profiteert ook steeds meer van speciale dagen zoals Valentijnsdag. Er worden dan net al zoveel bloemen en planten verkocht als voor Moederdag. Ook buitenlandse feestdagen als de Russische Vrouwendag en de Engelse Moederdag zorgen voor meer omzet.

Door de goede verkopen steeg de omzet in het eerste kwartaal met 9 procent, maar in april was er door lagere prijzen sprake van een daling, waardoor de omzet van Aalsmeer tot nu toe met 5,2 procent toenam. Bij de iets grotere veiling FloraHolland -met vestigingen in Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk en Eelde- was in deze periode sprake van een stijging met 4,5 procent. Voor heel dit jaar gaat Aalsmeer uit van een stijging met 4 procent, deels door de uitbreiding van het complex. Opvallend is dat vooral tuinplanten het goed doen. „De tuin, het balkon en het terras worden steeds meer als een verlengstuk van de woonkamer gezien”, aldus Straver.

Een belangrijke impuls voor de gestaag stijgende verkopen vormen de voortdurende innovaties. In 1990 werden er 608 nieuwe producten -bijvoorbeeld nieuwe rassen en andere verpakkingen- op de markt gezet, terwijl dat er vorig jaar 1764 waren.

In 2001 steeg de omzet van Bloemenveiling Aalsmeer met 1,3 procent tot 1,49 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 0,8 miljoen euro. Het resultaat werd gedrukt door flinke investeringen in nieuwbouw. De coöperatie heeft naar eigen zeggen slechts kortstondig te lijden gehad van de gevolgen van de aanslagen op 11 september.

Snijbloemen waren goed voor een omzet van 977 miljoen euro, planten voor 511 miljoen euro. Het grootste deel van de omzet kwam van Nederlandse producten. De import bedroeg 200 miljoen euro. Aalsmeer haalt steeds meer bloemen uit het buitenland. Inmiddels komt 23 procent van de op de veiling verhandelde snijbloemen uit vooral Kenia, Israël en Zimbabwe.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer