Zeehavens moeten vanaf 2007 veiligheidsplan hebben
Alle zeehavens dienen vanaf 2007 een veiligheidsplan te hebben om terroristische aanslagen te vermijden. De 25 EU–lidstaten en de Europese Commissie gaan toezien op inhoud en naleving van die plannen om te voorkomen dat havens met elkaar gaan concurreren op het gebied van veiligheidsvoorzieningen.
Het Europees Parlement ging dinsdag met grote meerderheid akkoord met een voorstel voor controle op zeehavens van VVD–europarlementariër Hennis–Plasschaert. Doordat ook de lidstaten hier al mee instemden, krijgt het voorstel al vanaf 2007 wetskracht.
Hennis–Plasschaert heeft niet aangedrongen op concrete voorstellen voor specifieke veiligheidsmaatregelen. „We gaan niet zeggen hoeveel camera’s in een haven moeten staan. Dat laten we aan havenbeheerders zelf over. De lidstaten en Europese Commissie zullen dit vervolgens wel controleren”.
De VVD–politica had liever een volledige aanpak van de hele veiligheid rondom transport vanaf producten tot aan klant gezien. „Zo’n ketengerichte aanpak komt er ook wel”, stelde zij dinsdag na afloop van de stemming in het Europees Parlement. „Maar de Amerikaanse autoriteiten willen nu al afspraken maken met verschillende havens over veiligheidseisen. Dat kan de concurrentie tussen havens verstoren. Daarom komen we nu al met een uniforme Europese regeling voor de veiligheid in havens zelf”.
Eerder regelde de EU al de aanpak van terrorismebestrijding wat betreft het ’natte gedeelte’, het traject tussen het binnenvaren van een haven en het aanmeren. De voorstellen van Hennis–Plasschaert bestrijken het gedeelte vanaf het schip tot aan de aanvoerwegen van havens. De bespreking van voorstellen voor de hele transportketen zal dit najaar op gang komen.