Economie

Turken op het matje om Onur Air

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) gaat er bij de Turkse autoriteiten op aandringen kleine luchtvaartmaatschappijen uit dat land goed in de gaten te houden. De dienst doet dit naar aanleiding van de problemen bij Onur Air, dat de laatste tijd veel tekortkomingen laat zien.

Redactie economie
10 May 2005 10:49Gewijzigd op 14 November 2020 02:31

De IVW wil er in een gesprek met de Turkse autoriteiten voor zorgen dat het toezicht in het land op orde komt. „We willen niet dat incident na incident blijft plaatsvinden”, aldus een woordvoerder van de IVW maandag.

De laatste waarschuwing van de inspectiedienst aan Onur Air -eind vorige week- hield in dat de maatschappij na nog één ernstige overtreding of onaanvaardbare tekortkoming een vliegverbod zou krijgen voor Nederlandse luchthavens.

Na de laatste waarschuwing heeft zich inmiddels weer een incident voorgedaan. Een oude Airbus A300 van de maatschappij moest een noodstop maken in Antalya.

Het toestel met Nederlandse vakantiegangers was op weg naar Schiphol. De piloten signaleerden op het laatste moment mankementen, berichtte De Telegraaf dinsdagmorgen. De reis werd voortgezet met bijna tien uur vertraging. De luchtvaartinspecteurs waren van deze noodstop maandagavond nog niet op de hoogte.

Onur Air laat de laatste tijd veel tekortkomingen zien. De prijsvechter is berucht om het slechte onderhoud van zijn toestellen. Reizigers meldden deuren die werden dichtgestopt met papieren zakdoekjes, „gekke geluiden” na het opstijgen en vertragingen met onbekende oorzaak.

Kleine buitenlandse maatschappijen als Onur Air, Fly-Air en Phuket Air baren de inspectie grote zorgen. Daarom staan deze prijsvechters onder verscherpt toezicht. In het land van herkomst is volgens de IVW de controle op de vervoerders onvoldoende. Het Thaise Phuket Air mag al niet meer in Nederland landen.

Turkse maatschappijen presteren over het algemeen slecht. De inspectie heeft afgelopen jaar behoorlijk wat toestellen van buitenlandse prijsvechters onder de loep genomen. Vooral Turkse maatschappijen kwamen slecht uit de bus. Bij Fly-Air zaten bijvoorbeeld bagagenetten in het ruim los, bij Onur Air waren navigatiekaarten verlopen of gaf een brandstoftank een defect aan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer