Kritisch blijven in gesprek met moslims
In het RD van 11 april voerden drs. J. Beukema en drs. R. J. A. Doornenbal een pleidooi om meer met en minder over moslims te praten. Dick Verburg wijst erop dat het belangrijk is kritisch te blijven.
In een waardevol artikel schreven drs. Beukeman en drs. Doornenbal dat leerlingen in de ontmoeting met moslims affiniteit met hen ervaren door hun oprechte vroomheid en door de parallellen tussen de islamitische en christelijke geloofsbeleving.
Ik wil hier verder nadenken over ervaringen die ons in het gesprek met moslims kunnen overvallen en verwarren. Ook ik ben eens erg onder de indruk geraakt van de islamitische geloofsbeleving. Op mijn werk ontmoette ik een soefistische moslim. Ik kom soms bij hem thuis. Hij vertelde dat hij tijdens zijn rituele gebed een zeer wonderlijke godservaring had gehad. De man was overweldigd door een groot licht.
Ik was diep onder de indruk van zijn religieuze leven. Toch realiseerde ik me dat zijn intense geloofservaringen niet van God zijn. Ik heb er dan ook geen affiniteit mee.
Samaritanen
Drs. Beukema en drs. Doornenbal zien moslims als de Samaritanen van onze tijd. Het is opvallend dat Jezus tegen de Samaritaanse vrouw zegt: „Gijlieden aanbidt wat gij niet weet; wij aanbidden wat wij weten, want de zaligheid is uit de Joden” (Joh. 4:22). Jezus schroomt dus niet om tegen de Samaritaanse vrouw te zeggen: „Gijlieden aanbidt wat gij niet weet.” Met andere woorden: Jullie hebben niets van God begrepen, alle algemene godsopenbaring ten spijt.
Ook als je ervan uitgaat dat Allah een verwrongen beeld van God is, dan is er nog geen affiniteit met moslims vanwege hun geloofsbeleving. Affiniteit met iemand hebben wil zeggen dat er met de ander een geestelijke verwantschap bestaat. Maar buiten Jezus om zijn er geen leden van Gods familie.
Geloofsinhoud
Het is waardevol om met moslims vriendschappen aan te gaan omwille van het Evangelie. Maar het is wel van belang om kritisch te blijven bij wat je in die ontmoetingen zelf ervaart en voelt. Christus blijft de norm. Devote vroomheid en bevindelijke religie zijn van geen waarde als ze niet voortkomen uit het stellige weten van wat God ons in Zijn Woord heeft geopenbaard. Wanneer we geloofsinhoud en geloofservaring niet nauw met elkaar verbinden, raken we vroeg of laat op het spoor van een valse oecumene.
Meer praten met moslims? Zeker! Maar laten we met moslims in gesprek gaan vanuit diepe bewogenheid met en ontferming over zovelen die voor Christus moeten worden gewonnen als de enige Bron van zaligheid!
De auteur is derdejaarsstudent (deeltijd) van de opleiding Godsdienst Pastoraal Werk (GPW) in Ede.