Kamer steekt stokje voor NS-dienstregeling
De komst van de hogesnelheidstreinen mag niet ten koste gaan van het intercityvervoer op de Nederlandse sporen. Een meerderheid in de Tweede Kamer eist dat minister Peijs van Verkeer ingrijpt, als de Nederlandse Spoorwegen vanaf 2007 flink gaan schrappen in de dienstregeling.
De Kamer ziet in de komst van de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) een extra keuzemogelijkheid voor de treinreizigers. Het mag daarom niet gebeuren dat zij straks op de langere trajecten aangewezen zijn op de duurdere HSL-treinen of op stoptreinen, omdat minder intercity’s zijn ingeroosterd, meent CDA-kamerlid Van Hijum. Mede namens de fracties van PvdA, VVD en ChristenUnie droeg hij de minister donderdag op het nieuwe vervoerplan van de NS af te keuren, als het spoorbedrijf zijn dienstregeling op dit punt te veel uitkleedt.
Peijs staat in principe niet onwelwillend tegenover het opdracht van de Kamer. De bewindsvrouw concludeert dat de fracties „extra randvoorwaarden" stellen aan het nieuwe vervoerplan, dat in 2007 moet ingaan.
Wel waarschuwt de minister dat de komst van de HSL-treinen onherroepelijk de dienstregeling zal veranderen. „Nieuwe infrastructuren" gaan gepaard met dergelijke veranderingen, zei Peijs. Op dit moment overlegt de NS met regionale overheden over de verschillende varianten van de nieuwe dienstregeling. Op de uitkomsten en besluiten daarvan wil de minister niet vooruitlopen.